Lad foreningslivet blomstre igen

Til kulturdebatten i KUMUS d. 3. November blev der drøftet, om man evt kunne nedsætte et kulturråd, på linje med ældrerådet. Et råd som skal kunne vejlede politikerne om, hvordan man bør drive den kulturmæssige del af kommunen. Jeg erklærede mig selv ret enig, og det er jeg som sådan stadig. Dog vil jeg påpege - skal sådan et råd nedsættes - så er det vigtigt, at det ikke kun er folk fra de store kulturinstitutioner, som får plads i det råd. Det er vigtigt, at ildsjæle fra foreningslivet også får plads i sådan et råd. Fordi - det er det, vi skal have liv i nu - foreningslivet.

Offentliggjort Sidst opdateret

Foreningslivet har blødt under coronaen, og da sygdommen nu igen er tiltagende, så er man jo forberedt på det værste.

Nogle ting der bør tages op:

1. Gør det nemmere at drive forening

Kommunen kræver en masse dokumentation fra foreningerne, hvilket jo gør, at bestyrelsesmedlemmer i foreningslivet bliver overbebyrdet med bureaukrati

2. Gør det nemmere at ansøge penge

Det kræver næsten en længere videregående uddannelse at udfylde et ansøgningsskema. Det er i orden at kræve budget og vide, hvad pengene går til - men at vide hvilke strategier ansøgningen spiller sammen med - stop lige der. Det mener jeg ikke, vi skal bede foreningslivet tænke i.

3. En lokal byfest er ligeså godt som en kunstudstilling

Og ja det kan ikke siges mere klart og tydeligt. Begge dele er lige gode - hvis en forening eller kulturaktør ønsker penge til en udstilling - jamen er der råd - så giv dem lidt - og søger en handelsstandsforening penge til en byfest, hvor f.eks. Livemusik og pølser/øl er programmet - giv dem penge. Begge dele gavner samfundet. Og placeringen må og skal aldrig være en faktor for, om udvalget siger ja eller nej til at støtte - de gamle centerbyer som Sakskøbing, Nysted, Stubbekøbing, Nr. Alslev etc er ligeså vigtige som Nykøbing.

Hvis du enig

Så stem personligt d. 16 November

Mvh

Chris Veber

Byrådsmedlem for Dansk Folkeparti i Guldborgsund Kommune

KV21/RV21 kandidat for DF