Lollands landbrug skaber arbejdspladser og skattekroner til Lolland

Efter at have læst debat om landbruget på Lolland, hvor borgmester Holger Schou Rasmussen giver udtryk for, at landbruget ikke er et aktiv for Lolland, da må jeg blot konstatere, at selv om landbrugene er blevet større betyder det ikke, at der produceres mindre, ligesom hele porteføljen af side erhverv i den grad er et aktiv for Lolland.

Offentliggjort Sidst opdateret

Jeg kan i flæng nævne: grovvare selskaber, salg og reparation landbrugsmaskiner, forædling af frø, sukkerroefabrikker, vognmænd, entreprenører, Nakskov Havn, Bandholm Havn, Rødbyhavn, hele fødevareindustrien og meget mere. Der er rigtig mange arbejdspladser i landbrugets følgeerhverv, som Lolland i den grad har gavn af. Jeg formoder at hovedparten af disse arbejdspladser er besat med borgere, der er bosiddende i Lolland kommune, hvormed de lægger skattekroner her.

Tiden har udviklet sig fra Holgers Morten Korch billede til et mere effektivt landbrug. Der er kommet højere udbytter af afgrøderne igennem tiderne bl.a. ved forskning. En ting som at tilføre næringsstoffer ved hjælp af GPS/tildelingskort er blot en af metoderne. Vi har konventionelt landbrug, men lur mig, vil det give god mening at omlægge til økologisk drift, da er jeg ikke i tvivl om, at også landmænd på Lolland går denne vej. Jeg synes, at vi ser en tendens i den retning.

Her tænker jeg bl.a. på startup eventyret ”Fra Fejø”, der er blevet en forrygende succes.

Vi er kendt for vores gode fødevarer, kartofler, græsfrø (verdens bedste) m.v. Der sker en løbende udvikling, som skaber nye arbejdspladser. Hvorfor tale Lollands stolte erhverv ned, når vi har en kæmpe mulighed for at tale det op.

Karsten Vie

Kandidat for konservative Lolland

Østervang 28, 4930 Maribo