Lukning af Eskilstrup Plejecenter!

Offentliggjort Sidst opdateret

Et enigt Seniorudvalg har besluttet, at Eskilstrup Plejecenter skal lukke. Som borgmesterkandidat for socialdemokraterne mener jeg, at det er en forhastet beslutning. Grundlaget for at bygge et nyt plejecenter er jo ikke tilendebragt. Vil flertallet af ”Byrødderne” i Guldborgsund Kommune så virkelig først flytte beboerne på Eskilstrup Plejecenter til andre plejecentre i kommunen – for så efterfølgende at flytte dem igen??

Efter min mening har Seniorudvalget ikke, i deres beslutningsgrundlag, medtaget en tidligere beslutning om, at Eskilstrup er udnævnt til Centerby, hvor politikerne har lovet, at det indbefatter plejecenter, skole, idrætshal og et godt liv for både unge og ældre!!! Det hænger ganske enkelt ikke sammen med et prestigebyggeri som en ny storskole, hvor det allerede har vist sig på børne- og skoleudvalgets sidste møde, at de afsatte 170 millioner ikke dækker musikskolens nuværende aktiviteter, UU og Ungdomsskolen, som der skal skaffes særskilt budget til.

Som måske kommende borgmester mener jeg, at beslutningen om en ny storskole på sigt lukker både Sydfalster skole, Møllebakke skole, Østre skole samt Lindeskovskolen. Hvis det er målet på længere sigt, så vær dog så ærlige overfor borgerne, at man tør sige det højt! Samtidig skal eleverne på den nuværende Fjordskole, hvor der så ikke bygges til, leve med de urimelige vilkår i endnu 4 år til den nye storskole står færdig!

Ingen er i tvivl om, at selve processen omkring en lukning Eskilstrup Plejecenter har været grebet meget dårligt an overfor beboere, pårørende og personale. Mit håb og min tro er, at politikerne i Guldborgsund Kommune slår bremserne i omkring lukningen af Eskilstrup Plejecenter – lige som politikerne i Lolland Kommune gjorde i en lignende sag.