Medmenneskelighed og hjerterum

Medmenneskelighed og hjerterum

Offentliggjort Sidst opdateret

3. viceborgmester i Lolland kommune Erik Kjeldgaard tonede i går aftes frem i TV2 Nyhederne, hvor han faktisk selv som tidligere Røde Kors medarbejder, blev interviewet til emnet om frivillige og venligboernes hjælp til flygtninge. Erik Kjeldgaard bryder sig ikke om, at de frivillige ikke hjælper de ældre, svagelige og enlige. Hvordan hænger det lige sammen med at DF i Lolland Byråd bl.a. går med til at spare voldsomt på ældreområdet? Et område, som konservative lokalt er fortaler for, at vi får bragt i en stand, så økonomien stemmer over ens med den ældrebyrde og de behov, som vi har. Erik Kjeldgaard udtalte, at han ikke kunne se, at det gavnede at hjælpe flygtninge. Jeg kan kun sige, at jeg selv har kørt flere læs med tøj, sko og legetøj ud til flygtningecentre. Jeg var med til at give flygtninge på flugt fornødenheder, da de forlod Rødby / Havneskolen i september. Det gør ondt at se, at en dreng på 5 år skal trave af sted uden et par sko. En mor slæbe på børn, der ikke selv kan gå. En far, der gerne vil hjælpe sin familie til fred, men som ikke kender morgendagen og dens udfordringer. Hvornår tør man se disse mennesker, som ressourcer og forstå, at børn skal have lov til at være børn. På spørgsmålet om Erik Kjeldgaard ville give en varm vinterjakke til en flygtning, så svarede han, ”nej det vil jeg ikke”. Personligt er jeg flov over, at dette er holdningen fra Lollands 3. viceborgmester. Hvor fattigt et menneske må man være?

Linda Sommer

Lolland Byråd – Konservative

Østervang 29

4930 Maribo