Moderniseringsstyrelsens modernisering

Offentliggjort Sidst opdateret

Ja, hvem vidste, at der fandtes sådan noget som en moderniseringsstyrelse. Under finansministeriet. Styrelsen ville for nyligt modernisere ved at afskedige at par ældre medarbejdere. Men det må man ikke, "alders diskrimination" kaldes det, og retten meddelte de forurettede ældre en erstatning på 700.000 kr. Det fik mig til at ihukomme et indslag for nyligt, hvor en jurist sidst i 60'erne var meget fortørnet over, at offentlige arbejdspladser fyrede ældre medarbejdere. Jeg må sige, at jeg er uenig i synspunktet, at man ikke med rimelighed kan skille sig af med ældre (og ofte dyre) medarbejdere, i en situation hvor der er masser af unge talentfulde kandidater til overtage. Det må trods alt være vigtigere at de unge får job end at tage hensyn til de ældre. Det er gang på gang bevist, at der ikke sker nogen katastrofer ved at lade de unge komme til. Uundværlige er der ingen der er. Er man forlovet med sit arbejde og af den grund ikke kan slippe det, burde man i passende tid have tænkt på det. Så i mine øjne har moderniseringsstyrelsen ærlig talt blot forsøgt at leve op til sit navn-at være moderne.

Jesper Løw

Orupgaardvej 5

4800 Nykøbing F.