Nedlæggelse af Svanevig Plejecenter

Offentliggjort Sidst opdateret

Jeg mener efterhånden ikke, at der er ret meget godt at sige om politikere hverken kommunal- eller folketingspolitikere. Min respekt for dem er ikke eksisterende. Jeg må dog give udtryk for min "beundring" for den hurtige måde politikerne i Lolland kommune har lært af storebror på Borgen. Her tænker jeg på centralisering af arbejdpladser, bygninger og meget andet. Den eneste forskel er, at landspolitikerne centraliserer til København, medens Lolland kommune centraliserer til Maribo og Nakskov.

Det seneste eksempel er nedlæggelsen af plejehjemspladser. 3 ud af 4 er i Lolland kommune´s udkantsområde. Det sidste i Nakskov bliver jo nok fredet, hvis det står til opositionen iflg. Folketidende den 4. juli. Jeg kan dog se, at Marie-Louise Brehm Nielsen i Folketidende oplyser, at et nyt plejecenter formentlig skal bygges i Nakskov, så kan de jo sagtens nedlægge Møllecentret.

Jeg kan da også undre mig over, at udvalget åbenbart ikke er eninge i, hvad der egentligt er aftalt om antallet af plejehjemspladser, der skal nedlægges iflg. et læserbrev i Folketidende skrevet af Bente Borreskov fra Enhedslisten.

Svanevig Plejecenter blev for 10 år siden renoveret for 18 mil. kroner. Beboerne har lyse lejligheder med opholdsstue, tekøkken og badeværelse. Der er elevator. Lejlighederne har udsigt over Svanevigbugten.

Da Svanevig Hospice blev bygget på Lindstrømsvej, var forudsætningen, at patienterne skulle have udsigt til vandet. Vand virker beroligen for de fleste mennesker. Hvorfor skal vores ældre medborgere, der er visiteret til en plejehjemsplads, ikke have denne mulighed.

På Svanevig Plejecenter er der aktive frivillige hjælpere, der bla. har været med til at samle penge ind til en bus. Hvad skal der ske med denne bus, og tror Ældre- og Sundhedsudvalget og Social- og Arbejdsmarkedsudvalget, der retter sig efter forvaltningens oplæg, at de frivillige vil følge med til Nakskov?

I sagens natur er det for det meste ældre medborgere, der er på et plejehjem. Hvordan skal en ægtefælle komme til Nakskov for at besøge sin mand/kone? Vil Lolland kommune sørge for ordentlig transport, der er til at betale, for disse borgere?

Hvordan kan man stoppe med at visitere til Svanevig Plejecenter inden høringen er overstået? I mine øjne er det at lade hånt om Lolland kommune´s vision om borgerinddragelse af diverse beslutninger. I min verden er denne inddragelse lige så fjern som planeten Mars.

Connie Larsen, Plantagevej 16, 4941 Bandholm