Ø - færgerne er nu til fornyet debat - igen

Som oplæg til seneste møde i Ø kontaktudvalget, har man igen færgedriften til øerne, Askø, Femø og Fejø på programmet.

Der er igennem flere år lagt yderligere krav om større og større betaling med færgerne, hvor det eks. nu koster 100,00 kr. at få to venner på besøg til en kop kaffe, hvis man bor på Fejø, som jo bekendt er en helårsbeboet ø. Skal de to venner have bilen med, ja – så koster kaffen 280,00 kr. i stedet.

Som medlem af Fejøs beboerforening, medlem af Ø kontaktudvalget og som byrådskandidat for Konservative kan jeg naturligvis ikke accepterer at vi på øerne konstant skal holde for i kampen om udgifterne til færgedriften, al den stund der faktisk ydes et klækkeligt bidrag til vores landsdel, netop fordi vi har færger.

At stille op til byrådet handler ikke kun om øerne, men om hele Lolland. Jeg har en idé om at øerne er et værdifuldt aktiv for kommunen, med de skatteindtægter, virksomheder med ansatte m.m. som nu en gang findes på vores øer. Jeg går til valg på et samlet Lolland, og ikke en forsat afvikling af dele af vores fællesskab. Et fællesskab der også gerne skulle kunne udmønte sig i, at vi der bor på øerne kan deltage i aftenskoler, idræt og andre sportslig og kulturelle emner på fastlandet.

De Konservative har i vores valgprogram, på http://konservative-lolland.dk/politik/lollands-fremtid-dit-valg/ netop arbejdet for en hel landsdel, hvor vores dejlige øer høre naturligt til. De Konservative har som det eneste parti fremlagt forslag til at der skulle udarbejdes en ø politik.

For så vidt angår den fremtidige færgedrift, ser vi udvikling og sameksistens som den rigtige vej at gå, eks. gennem følgende forslag;

Min tanke med nedenstående forslag er at ”kæmpe for” en enstrenget færgeforbindelse, således at øerne Femø og Fejø betjenes med færge fra Kragenæs – Fejø – Fejø – Femø.

Femøsund sejler nu op til 10 retur - ture i hverdagene, 8 lørdag, det samme søndag.

Hver tur tager ca. 45 – 50 minutter.

Der bruges en hel del brændstof, og fra tid til anden sejler færgen uden biler. Det sker også på Fejøfærgen, om end det er sjældent.

En tur fra Kragenæs til Fejø tager ca. 15 minutter, bilkørsel hen over Fejø tager i omegnen af 10 minutter, og færgetransport til Femø fra Fejø vil tage ca. 15 minutter. Med lidt af/ om bord kørsel udgør tidsforbruget det samme. Der er altså ikke for Femøs beboere noget tidstab.

1) Der er jo en meget, meget markant forskel på at Femøsund skal sejle to gange 45 – 50 minutter for at betjene Femøs borgere/ turister, fremfor 15 minutter hver vej.

2) Fejøfærgen vil langt oftere have flere biler med om bord, og dermed udnytte færgens kapacitet.

3) Femø og Fejøborgerne vil kunne ”integreres” bedre overfor hinanden, og bruge de to øers samlede udbud af faciliteter, herunder

4) Muligt øget brug af Fejø skole, med evt. flere elever.

5) Turisterne vil nemmere kun bidrage med turistindtægter til begge øer, fremfor  - måske – at skulle vælge den ene, fremfor den anden.

6) Der køre i forvejen bus på Fejø, der så kunne medtage passagerer fra Fejøfærgen til Femøfærgen for passagerer uden bil. Så vil det da give mere mening at bussen køre. (Kunne man så få en lokal til at blive vognmand, og køre bussen, vil bussen for færre penge, kunne køre flere omgange, da en chauffør her fra ikke skal honoreres for sejltid + transport til og fra Kragenæs til hjemdepot). Bussen vil formentlig kunne køre en gang til Horslunde med skolebørn fra 5 kl.        og opefter indenfor samme udgifter.

7) Der vil givetvis blive øget beskæftigelse til Ø håndværkerne, og dermed måske frigivet mulighed for yderligere lærepladser/ beskæftigelse. Særligt da nu sommerhuse er med i job/ bolig fradragsordningen.

8) En reduktion af omkostninger til færgens brændstofudgifter (Femøfærgen).

9) En mulig omlægning af besætningernes mødested/ og vagtlængde. (nu er den 24 timer ad gangen) med de ulemper det giver for øboerne i form af sejltiderne. I stedet for eks. 12 timers vagter.

10) En mulighed for at borgere bosiddende på øerne ikke skal have dobbelt husførelse som følge af manglende mulighed for at komme ud/ hjem til/ fra job indenfor arbejdstiderne. Med en bestillings natfærge (U/B)

11) Samlet en reduktion i omkostningerne for besøgende til og fra øerne. ( et par venner til en kop kaffe – eks. fra Lolland til Fejø, i bil koster 280,00 kr. Ret dyr kop kaffe)

12) Øget glæde ved at bo og bidrage på øerne, da familie, venner og øvrige besøgende billigere kan besøge øerne. Det er i dag alt, alt for dyrt – og den helt, helt forkerte vej i forhold til bosætning, turismeudvikling og erhvervsvækst for Ø virksomhederne. Dem er der mange af, også virksomheder med omsætning på + 10 millioner.

Jeg er klar over, at der skal anlægges et anløb til færgeforbindelsen via Andemosevej, Slettervej eller måske i Dybvig. Jeg tænker på en langsigtede løsning, der gerne skulle højne serviceniveaet fremfor det der nu er sendt ud. Skulle det blive en realitet, er det det samme som at lukke øerne helt - og nærmest endegyldigt.

Må jeg lige slå et slag for det faktum, at min holdning stadig er at administrationen for færgedriften er alt, alt for voldsom, at jeg går ind for en evt. outsource af administrationen i samarbejder med andre Ø kommuner, andre færgeaktører eller det der tales om, et færgesekretariat.

Sidst men ikke mindst må jeg minde om, at der faktisk bor rigtig mange skatteydere på øerne, både private og virksomheder….

Med venlig hilsen

Brian Krøyer

Formand for Konservative Vælgerforening Lolland og byrådskandidat for Konservative, medlem af Ø kontaktudvalget og Fejøs beboerforening.

Offentliggjort Sidst opdateret