Råd til fællesskab

Menighedsrådsvalget i Nykøbing F. sogn er en mulighed for at vælge fællesskaberne og det sociale engagement til i byens kirker. På Sognelisten ønsker vi at tage vare på vores kulturarv og smukke kirker, men vi mener også, at Folkekirken er meget mere end det.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkekirken er fællesskaber, som mødes og bruger kirkerne på alle mulige tidspunkter i løbet af ugen – ikke kun søndag formiddag. Kirkens brede vifte af arrangementer giver mulighed for, at vi moderne danskere kan møde kirkens budskab på mange andre måder end højmessens form. Et af disse arrangementer blev nævnt flere gange i sidste uges interviewartikler om menighedsrådsvalget i Nykøbing F sogn:

Den første tirsdag i hver måned mødes mange børnefamilier til et af kirkens helt store trækplastre: Spaghettigudstjeneste i Lindeskovkirken. Jannie Edelberg og Erik Christoffersen har fundet et koncept, hvor vi børnefamilier midt i ulvetimen får en hyggelig eftermiddag med sang, bibelfortælling og drama og efterfølgende spaghetti og kødsovs til aftensmad.

Det er en rigtig god idé, og det er der rigtig mange andre end mig, som synes. Derfor er spagettigudstjenesterne meget velbesøgte.

Hele arrangementet er gratis, og det mener jeg, det skal blive ved med at være. Alle skal have mulighed for at deltage og være med, uden nogen økonomiske eller sociale barrierer.

Stor tak til Jannie og Erik for deres energiske arbejdsindsats for børn, unge og deres familier i Nykøbing!

Dette er blot et eksempel på en af de aktiviteter, som foregår i sognets kirker og som på forskellig måde formidler kirkens budskab. Der kunne nævnes cafearrangementer, familie-netværket, glad gudstjenester for udviklingshæmmede eller kultur-åben-kirke, hvor flygtninge og andre folk fra forskellige kulturer mødes i kirken. Arrangementer, hvor kirkens ansatte sammen med frivillige skaber fællesskaber, som har betydning for de mennesker, som deltager i dem.

Som det fremgik af artiklerne er det ikke alle kandidater til menighedsrådet, som ubetinget støtter disse aktiviteter. Derfor vil jeg opfordre til, at du på tirsdag stemmer for en styrkelse og videreudvikling af kirkens mange forskellige fællesskaber! Det gør du ved at stemme på Sognelisten.

Lars Garde Rasmussen

Fredensgade 1

4800 Nykøbing F