RARE REFA
Så er foråret kommet. Med det fulgte den årlige nationale skraldeindsamlingsdag, og REFA har igen i år sponsoreret handsker, veste og ikke mindst afhentning(!) af alt hvad øernes hundreder af skraldeindsamlere samler. Det er pænt af REFA.
Derudover indeholdt skraldesættet i år både rigelige mængder affaldssække OG klistermærker så sækkene kan markeres med hvad der er i – det er en god ting da det faktisk kan være svært at se, og så er man som lægmand også fri for at gruble over om det er besværet værd at skille plastic fra pap og pap fra papir. Desuden slipper man for at spekulere over om det er nødvendigt med forskellige sække til (knuste og hele, rene og beskidte) varianter af flasker og dåser. Det er det ikke. REFA har gjort projektet markant lettere i år, hvilket er helt igennem praktisk.
Ruten mit lille hold ryddede var ca. den samme som sidste år, og her var det glædeligt at konstatere at den indsamlede affaldsmængde i år var betragteligt mindre end sidste år, 23 sække mod 27! Hvis man ignorerer alle udefrakommende faktorer kan man være lidt kæk og sige at REFAS årlige indsamlingsdag har reduceret affaldsmængden på strækningen med 15 – 20 % på et år. Det er helt sikkert forsimplet, men et dejligt billede der er værd at nyde.
Hvad der også var glædeligt var at vi fik uventet assistance af Freddy Petersen og frue, tak for det, og et glimrende eksempel på at de aktive seniorer er altafgørende for øernes trivsel.
Siden sidste år er jeg også blevet bevidst om noget nyt. REFA har Danmarks BEDSTE genbrugspladser! Det opdagede jeg grundet et par praktiske projekter i den overfyldte hovedstadsregion. Bagsværd, Hørsholm og Svanemøllens genbrugspladser ligger i kongerigets rigeste kommuner, og fælles for alle tre er at affald skal slæbes op af trapper, løftes op, eller bæres ind i containere – AV RYG! Jeg ønskede mig konstant ned sydpå, hvor containerne placeret på samme måde hvad enten jeg er i Nakskov, Maribo eller Nykøbing, hvor jeg kan parkere lige ved siden af containeren, og med minimal modarbejdelse af tyngdekraften dumpe skrald NED.
REFA er også kåret til at være blandt kongerigets bedste, til bål! Da jeg var ung og uvidende slog det mig som en glimrende idé at bortskaffe det totalskadede indhold af en vandskadet kælder via et raskt lille bål – host host. Skraldebål er en dårlig idé, REFA forbrænding er en god idé.
At Sydhavsøerne er bedst til roer, nuttede dyr, krokodiller, sandstrande, badeland, tigre og giraffer er vist almindelig kendt. Det gør sig også gældende med økologi, multer og efter danske forhold, varme! At vi også kan fremhæve at vi er blandt de bedste til R.E.F.A, via REFA, passer helt igennem godt sammen med alle de skønne initiativer der er i gang på turismefronten. Når vi kan præsentere ren natur fri for herreløst affald, jamen så har Lolland og Falster pludselig en endnu mere flot, indbydende og afslappende grøn profil, og det er noget potentielle tilflyttere og turister synes overmåde godt om.
Som bonus er det også rigtig rart for os der allerede bor her.
Så egentlig er der vel bare tilbage at sige – Rare REFA :-)
Med venlig hilsen.
Søren Thor Renner Mortensen.
Brogade 4 B St Tv.
4800 Nykøbing. På Falster.