REFA prisstigninger kontra billig fjernvarme forsyning

Jeg har med interesse læst Poul Henrik Petersen indlæg i folketidende omkring REFA budgettet, og hæfter mig i den forbindelse især ved artiklens sidste afsnit, hvor det fremhæves, at man har en billig fjernvarmeforsyning med varmen fra REFA.
Det giver mig anledning til, at stille spørgsmål ved rimeligheden i, at jeg ved en prisstigning på mit affald skal understøtte en forsat lav pris på fjernvarmen i Guldborgsund Forsyning.
Min ejendom er tilsluttet fjernvarmen fra Sydfalster varmeværk med en kWh pris på kr. 0,5200, mens at prisen i Guldborgsund Forsyning i henhold til tarif bladet er kr. 0,4340 Jeg betaler altså næsten 20 % mere pr. kWh for min fjernvarme.
Mit affald er REFA’s brændsel, som bliver til Guldborgsund Forsynings billige fjernvarme i Nykøbing. Er det rimeligt, at jeg skal betale for billig fjernvarme til Nykøbing ?, eller var det set ud fra et rimeligheds synspunkt, så ikke mere rigtigt at hæve prisen på fjernvarmen frem for på affaldet, indtil at man nåede til en prisudligning i fjernvarme priserne ?
Jeg synes at man hos REFA skal huske at minde sig om, at man i princippet er en virksomhed kun med indtægter. For det første har man en indtægt på at ”købe” sit brændsel, man har indtægt på salg af genbrugsmaterialer, og man har indtægt på at sælge varmen fra værket. Og modsat af hvad en almindelig virksomhed må gøre, så kan man i REFA’s tilfælde tilpasse sine indtægterne til omkostningerne, og ikke omvendt. Man har stavnsbundet kunderne og har 100 % markedsandel, og man har sikkerhed for afsætning af sit produkt.
I en sådan organisation, er det særdeles vigtigt at holde en stram og slank organisation, som ellers meget nemt kan have tendens til at svulme unødigt.
Må jeg slutteligt lige minde om, at jeg i 2008 under overskriften ”mit affald får flere muligheder” og med rationalet af kommunesammenlægnings fik en prisstigning på renovationen på 27,8 %. Dette naturligvis udover den skattestigning jeg også fik som følge af harmonisering af skatterne i sammenlægningskommunerne.
Jeg synes efterhånden jeg har betalt min andel af festen.

Jesper Hansen
Kirkevej 32, Sdr. Ørslev
4872 Idestrup

Offentliggjort Sidst opdateret