Afholdes i aften i Utterslev grundejerforening
Tusind tak for invitationen til at komme her i dag og holde Sankt Hans talen i jeres grundejerforening
Glædeligt at se, at så mange har fundet vejen frem til bålet
En rigtig Sankt Hans aften består af bål, hekseafbrænding, båltale og ikke mindst Holger Drachmanns midsommervise.
Når vi tænder Sankt Hans bålet, ja så føler man sig som del af en urgammel tradition – der er få aftener eller højtider på året, som er så magiske som denne aften. Vi ved, at det er en aften, hvor trolddom og hekse er på spil.
Den tradition vi kender til med at brænde en kludeheks af – er egentlig ikke så gammel – kilder siger, at traditionen stammer fra omkring år 1900.
Jeg vil lade hekse være hekse og tale lidt om fortiden , nutiden og fremtiden.
Det magiske jeg vil berøre er fællesskabet s magi
Frem til 1970 da betalte man på Lolland udligningsafgift til København. Vi havde mange i arbejde og vores landbrug tjente godt. Her ud over, så havde vi statslige arbejdspladser. Derfor var det os, som betalte til storbyen.
Med hele den rivende udvikling af teknikken, så blev vores landbrug meget mere optimeret på drift. Der kom større maskiner og der skulle færre mennesker til at drive et landbrug og bearbejdningen af de fødevarer, som landbruget producerer. Det har skabt et stort hul i vores fødekæde.
Der begyndte en fraflytning fra landet og en lukning af alle de små butikker, folkeskoler, plejehjem m.v.
Staten begyndte sin centralisering og os i vandkants-Danmark har i den forbindelse givet afkald på rigtig mange arbejdspladser. Jeg kan blot nævne : Statsbanerne, sygehuse, politiet, domstolene, Rødbygård med videre.
Med til denne urbanisering hører, at vi hernede er storleverandør af unge driftige mennesker til storbyen. De tager ind og læser videre, de etablerer sig og får arbejde.
Derfor må vi handle og agere i det "nu", som vi befinder os i.
Vi må lave den bedste løsning for lige netop os, som der er her i dag.
Hvad er det, som vi godt kan lide ved at være på lige netop den egn, hvor man har slået sig ned.
Når man handler et hus, så joker man med, at der også følger gode naboer med.
Her kan i med stolthed fortælle om en driftig grundejerforening , der tæller 72 husstande og et aktivt lokalmiljø.
Her er fællesskaber omkring cykelture og årets højtider. I tænker såvel unge som gamle ind i jeres fællesskaber. Der er plads til alle.
Bliv ved at dyrke foreningslivet og støt jeres ildsjæle.
Det er i det lokale og med lokale kræfter og engagement, at tingene bliver ved med at opdyrkes og blomstre.
Jeg glæder mig over, at være i god dialog med Per Møller og forvaltningen omkring renovering af jeres torv. Som politiker er jeg jeres vogter og repræsentant. En opgave, som jeg er ydmyg over for. Det glædelige er, at vi til august kan forvente, at kommunen løfter sin del af aftalen, så jeres torv kan blive fuldkomment og smukt.
Vores nye brand for Lolland Falster hedder
Mærk Nærværet - Nyd væksten.
Det kendetegner også dette område. Her er nærvær, og vi ligner ikke storbyen. Vi holder ikke i kø på landevejene, men kan bevæge os ganske hurtigt rundt. Det er faktisk lige før, at man ikke tør fortælle københavnerne det. For faktisk, så går 60 % af dem og drømmer om en tilværelse på landet. Men når moderen i familien får læst lidt nærmere om Lolland, så bekymrer hun sig om standarden på vores folkeskoler og tør ikke.
Folkeskolen er i den grad på dagsordenen og det vil den blive ved med at være, for her er meget, som vi kan gøre bedre. Ikke fordi vi ikke bruger penge nok, men fordi vi bruger pengene forkert og har valgt en forkert struktur.
Det handler om at dyrke nærværet og ildsjælene. Det lokale islæt skal fremelskes. Måske er det oplagt, at en skole beskæftiger sig med landbrug, en anden med sport & musik , en tredje med sundhed... Der er masser af muligheder... også for forskellige undervisningsmuligheder. Hvorfor ikke bare tage børnene med ud i skoven og have både matematik, dansk, natur og idræt på en dag. Man kan regne dimensionen ud på det stykke træ, som man kløver og sidder med en Ipad og skrive en lille fristil om Bøgeskoven.
Nutiden er det der foregår, mens du tænker andre planer.
Det er med at få det bedste ud af nutiden.. Hvem ved, hvordan morgendagen ser ud.
Hvordan så med fremtiden ! Hvordan får vi nogen til at investere på Lolland. Med den 60 milliarders investering der ligger forude i området, så siger det sig selv, at der vil ske ting og sager. Det skal vi turde udnytte. Vi har erhvervsgrunde til 35 kr pr. m2 ( ikke som i Herlev 350 kr pr. m2), så når infrastrukturen , bedre veje og en god netforbindelse er etableret, så jeg jeg slet ikke i tvivl om, at det vil blive mere attraktivt at bosætte sig her.
Hjemmearbejdspladser og gode opvækstvilkår for bl.a. småbørnsfamilier må blive fremtidens hit på Lolland.
Sommeren er den tid på året, hvor vi alle kommer ud af vores hjem.
Der kommer liv på altanen, i haven og i kolonihaven
Vi finder sammen - får os en kop kaffe eller hjemmelavet limonade. Fatter graver nye kartofler op fra haven. Mutter bager en kage. Børnene har været ude og finde jordbær og ærter.
Vi nyder de lange lyse aftner, hvor det er som om dagen ingen ende får. I disse dage glædes vi over alle studenterne, der springer ud og dem, som får færdiggjort en uddannelse.
Jeg har sammen med min familie boet 4 år på grønland.
Her er lange lyse nætter.
Solen går ikke ned og dagen får ingen ende.
Børn leger ude om natten og nogen får vendt helt rundt på nat og dag.
Så vi skal være glade for at natten kommer. Det giver kroppen mulighed for at hvile og for dem der har en livsledsager - en mulighed for at falde i søvn med et knus og kram.
Jeg husker en ganske særlig Sankt Hans aften for 19 år siden. Jeg var højgravid og var gået 11 dage over tiden. Det var varmt og jeg led. Min nabo mente, at det eneste rigtige var, at køre mig ud over de mest bumlede veje på Amar’ og se alle de Sankt Hans bål der var. Jeg tror ikke, at Ida brød sig så meget om bumleturen – For allerede næste dag, så meldte hun sin ankomst.
Derfor holer vi kaffemik for Ida i morgen. En tradition vi har taget med hjem fra Grønland.
Vi nyder lige nu sommerens D - vitaminer og stolt viser vi vores egn frem til vores gæster. For vi har så meget at byde på, på vores egn. Vi har Herregårde, der er med i projekter, hvor vi kan få lov til at se haver og høre om landbrug. Vi har de lækre råvarer. Smukke sandstrande og hyggelige havne.
Vi kan med lethed gøre nogle Københavner-fordomme til skamme.
Selv misser jeg ikke et øjeblik til at tage mine gæster med ned til søen ved Maribo, hvor jeg bor. Jeg viser dem vores prægtige domkirke og tager dem en tur med i skovbørnehaven ved Søholt.
Vi har højt til loftet - et godt humør og masser af sommer hygge. Omtal vores egen positivt .. Det negative er så svært at indhente igen.
Alt det nye der vil ske. Vil bringe nye mennesker og kulturer til vores egn.
Vi skal taget godt imod og ved at være nysgerrig på nye ting, noget der skaber lidt mere kant – så kan der opståen en spændende udvikling.
Jeg håber, at de nye muligheder vil skabe en bedre bosætning på Lolland.
Vi har i den grad brug for flere børn på Lolland.
Lad dette være min opfordring til jer alle om at have en rigtig skøn Sankt Hans aften og en dejlig sommer.
Pas godt på hinanden & God Sommer
Linda Sommer
Formand Børn & Unge udvalget
Arbejdsmarkedsudvalget
Børn- og skoleudvalget
tlf. 5467 6767
lisom@lolland.dk
Lolland Kommune • Sektor navn • Jernbanegade 7 • 4930 Maribo • mobil 2324 9183 • www.lolland.dk