Selvmål?

I min korte politiske karriere har jeg truffet de hårdeste beslutninger, som har gjort ondt i hjertet. Jeg har været med til at skære ind til benet på de mest vitale børneområder, og jeg har gjort det, fordi kommunens samlede økonomi afhang af disse og mange andre besparelser og hårde prioriteringer.
Der er meget fornuft i sammenlægningen af B1901/B1921 – men det skal IKKE koste kommunen over 30 mio. kr., at to idrætsklubber fusionerer.

Hvis vi pludselig – på mirakuløs vis – har fået 30 mio. i overskud, så skal jeg personligt komme med de første 20 langt vigtigere ting at bruge disse penge på. Bedre normeringer i daginstitutionerne ligger højt på denne liste.

Rent sportsligt er jeg stor fortaler for, at vi på Lolland-Falster tænker mere i hold- og foreningsfællesskaber. Team Sydhavsøerne er et formidabelt eksempel på et fælles projekt, hvor rigtig mange lokale klubber føler ejerskab. Væsentligst er TSØ opstået mellem to foreninger, der har knoklet benhårdt, målrettet og med stor vilje. Og projektet er ikke og har ikke været bygget op omkring et stort tilskud fra Lolland Kommune. Alligevel er TSØ et sportsligt flagskib, der sætter Lolland-Falster på landkortet på fornemste vis.

En sammenlægning af B1901 og B1921 er både for elite og bredde det eneste rigtige. Men, jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor det hovedsageligt skal være en KOMMUNAL opgave? Dette her er et foreningsanliggende, og B1901/B1921 er nødt til, ligesom alle andre foreninger i vores kommune, at samle alle ildsjæle og knokle for det, man sammen vil skabe. Om en sammenlægning af to foreninger lykkes, er ikke betinget af et stort, flot og spritnyt klubhus med tilhørende nyanlagte baner. 

Vi lader hån om alle andre foreninger i vores kommune, hvis vi siger ja til at give så mange mio. kr. til en enkelt forening. Hvorfor skal denne nye klub favoriseres frem for alle andre?

Endelig vil jeg slutte, hvor jeg startede: Vi har sparet, vi har nedlagt og vi har lukket. Er det så lige præcis dette her projekt, vi skal kaste så mange mio. kr. efter? Eller er det daginstitutioner, ældre eller skoler?

Janne Hansen (V)
Solvang 2B
4990 Sakskøbing

Offentliggjort Sidst opdateret