Seniorer, den skjulte værdi

Grundet mange forskellige forhold, lever mange børn og ældre adskilt, og mødes derfor kun sjældent. Børn og ældre har ikke altid mulighed for at kunne mødes, fordi vores samfundsmæssige konstruktioner ikke sikrer at disse generationer får glæde af hinanden i det daglige. Mange børn lever ofte fysisk langt fra deres bedsteforældre, og når skilsmisserne rammer mor og far, kan det påvirke mængden af besøg hos bedsteforældrene. Et faktum er dog, at børn og ældre har et stort behov for hinanden.

Offentliggjort Sidst opdateret

Samværet mellem disse generationer er vigtigt for alle parter. De ældre kan nyde godt af at dele ud af deres viden og livserfaringer, og de unge kan lære noget af de ældre som de hverken lærer derhjemme, eller i skolen. Og forældrene til børnene vil kunne opleve en sund ro omring deres barn, som kommer af at være i tæt kontakt med ældre mennesker.

I aktiviteter for børn og ældre oplever man ligeledes ofte, at begge aldersgrupper er mere lige end man umiddelbart skulle tro. Hvis de spiller bold sammen løber de nogenlunde lige hurtigt. Ligeledes er det med styrken og træfsikkerheden med en fodbold. Spiller de musik sammen, og skal slå med nogle trommestikker, har begge aldersgrupper lige store udfordringer med motorikken. Så om man er 4 år gammel eller 80 år, ja så kan man ofte udføre de samme fysiske ting, på samme niveau. Dette gør samværet meget ligeværdigt. Og når det kommer til trætheden, så ser man igen at begge aldersgrupper stort set bliver trætte på samme tid. Alt i alt, et rigtig godt udgangspunkt for fælles aktiviteter.

Mange forsøg har vist at netop mødet mellem ældre og unge, udvikler livsglæde og godt humør hos begge grupper, og som samfund kan vi samtidig sikre at de ældres erfaringer ikke går tabt. Der ligger mange værdier i seniorernes kultur, som vores børn vil have stor gavn af at kende til, når de engang selv skal stifte familie. Vi har som kommune ikke råd til at disse værdier går tabt.

Derfor skal vi sikre at generationerne kan mødes oftere, og være sammen om forskellige aktiviteter. Jeg har allerede i mit daglige arbejde være med til at skabe rammerne omkring sådanne samfundsvigtige tiltag, men jeg ved også at vi i Guldborgsund kommune, kan udvikle det meget mere, og få det til at blive et af vores kendetegn i forhold til at skabe sunde livsvilkår for vore borgere. Dette vil jeg gerne være med til at udvikle, og sikre yderligere.

Hvis du også mener at vi skal gøre det lettere for unge og ældre at mødes på tværs, stiller jeg mig til rådighed for at føre dine tanker ind i byrådet.

Stem personligt på Allan Gardersøe – Guldborgsundlisten, den 21. november.