Skolen er godt i gang - eller.....

Stod her i eftermiddag og talte med nogle pensionerede folkeskolelærere. Da de kom til Lolland - Falster i slutningen af 60'erne blev man lokket med hus og ansættelse fra juli måned, så man også fik løn i sommerferien. Der var reduktion i undervisningstiden, så man f.eks. løn for timers undervisning, når man underviste 3 timer i husgerning i 8-9 klasse. Man fik rettereduktion i dansk og matematik i de ældste klasser osv. Selv husker jeg, at da jeg kom til Nakskov i 71 nejede forældrene for mig, skønt jeg kun var 24 år.

Offentliggjort Sidst opdateret

Dengang var der respekt for lærerne, vi havde gode arbejdsforhold - og ikke mindst god forberedelsestid til undervisningen.

I dag er det anderledes. Lærergerningen er ikke særlig estimeret og der lokkes ikke med specielt gode arbejdsforhold, hverken i Lolland eller Guldborgsund Kommune. Forberedelse til undervisningen er minimal.

Det skal der laves om på. Der skal laves en arbejdstidsaftale med lærerne, så de har tid il at forberede sig til maksimalt 25 undervisningstimer om ugen. Når lærerne får ordentlig forberedelsestid kan de igen differentiere undervisningen, så den tager udgangspunk i det enkelte barns kompetencer og så der igen bliver tid til at tage sig af elevernes sociale udvikling. Jeg møder tit fortvivlede lærere, som ikke har tid til at tilrettelægge undervisningen, så de bliver læring for den enkelte elev eller tid til at tage sig af opstået problemer hos de enkelte barn.

Derfor sætter SF penge af i 2018-budgettet til at lærernes undervisningstid bliver 25 timer om ugen.