Skovbørnehave - God kulturarv og investering

Skovbørnehaver er startet i Danmark i 1952 på Sjælland. Dette koncept er blevet populært og skovbørnehaver har spredt sig over, ikke mindst hele Danmark, men også i udlandet.

Offentliggjort Sidst opdateret

I Lolland Kommune har vi 3 flotte skovbørnehaver. Kommunal skovbørnehaven ved Søholt, og 2 private skovbørnehaver Den Blå Anemone ved Kristianssædeskov og Eventyrskoven Frederiksdal.

Jeg er så glad og stolt af, at jeg kunne være med til at etablere Den Blå Anemone sammen med mange dygtige forældre og lokale ildsjæle.

En af de grunde til at jeg har valgt at bo på Lolland var, at jeg gerne ville sende mit barn til skovbørnehaven ved Søholt. Men fordi den var så populær, var det umuligt at få min søn ind. Men det førte til det gode resultat om at etablere Den Blå Anemone, som den første private skovbørnehave i Lolland Kommune.

Dansk skovbørnehaver er også meget populær i Japan, og derfor har jeg taget rigtig mange japanere til vores skovbørnehaver på Lolland.

En skovbørnehave er et dejligt sted for børn der vokser op. Børnene er ude hele dagen og oplever, at de også er en del af naturen. At vokse op i frisk luft og højt til loftet har en positiv effekt på børnenes krop og sjæl. “Skovbørn” er meget aktive og forbrænder mange kalorier i løbet af en skovdag. Derfor har de fx. ikke vægtproblemer.

Videnskabelige undersøgelser i Sverige og Danmark dokumenterer, at børn i naturbørnehaver trives langt bedre end børn i almindelige by-børnehaver.

Børn i naturbørnehaver er mere harmoniske og sociale, de har færre sygedage, en bedre motorik og koncentrationsevne end børn i by-børnehaver.

Jeg har talt med flere pædagoger fra skovbørnehaver og de siger, at i flg. skolelærerene er “skovbørnene” ofte mere skoleparate og gode til at lære det de skal.

I Lolland Kommune har vi en tal der siger at 19% af vores børn er ikke uddannelsesparat når de forlader grundskolen. I betragtning af behovet for tidlig indsats, vil øgede muligheder for at børn kan vokse op i naturen, som i en skovbørnehave, føre til større uddannelsesparathed og fortsat læring i fremtiden. Det vil være en god investering for vores samfund med bedre sundhed og aktiviteter for vores børn. Hertil kommer at det er en god måde at bevare og udvikle nye skovbørnehaver som vores levende kulturarv.

Jeg synes også at det kunne være godt at lave en undersøgelse i kommunen om, hvordan klare “skovbørnene” sig efter deres liv i skoven - i skole og uddannelse, arbejde og hverdagsliv.

Lokallisten Lolland går ind for at vi investerer i vores børn gennem lang flere skovbørnehaver.

Tomoko Nielsen

Lokallisten Lolland KV2021, RV2021

Stadionvej 9 Brandstrup 4970 Rødby