Top og bund mødes til debat om den stigende ulighed

Mød de to debattører, som blev kendt for deres kronikker i Politiken om deres syn på den stigende ulighed set fra toppen af samfundet og som svar herpå, hvordan man oplever det på bunden af samme samfund.

Offentliggjort Sidst opdateret

Af: Claus Jansson, uafhængig politisk debattør

”Mon en 32-årig mandlig lollik lige nu læser dette? I så fald kan jeg fortælle dig, at du statistisk set dør 6 år før mig. Bare fordi jeg er født i Gentofte og du på Lolland.”

skrev Magnus Haslebo i sin kronik ”Her på toppen ser vi ned på alle andre”.

Og her kunne debatten være slut før den begyndte, hvis det ikke lige havde været for Esben Maaløe, det tog udfordringen op og skrev i sit kroniksvar ”Her på bunden ser vi skævt til hinanden”

”Jeg har skrevet det, fordi når en person deroppefra vitterlig rækker en hånd herned – så skal der fa’me være en hernede, der rækker en hånd tilbage.”

Som politisk debattør, så fik jeg læst begge kronikker og fulgte den efterfølgende debat i medierne med stor interesse. Jeg mener, at vi alle har et medansvar for den politiske udvikling, den stigende ulighed og den indflydelse det har på vores samfund.

Esben og Magnus oplevede jeg første gang i Politiken, hvor de udvekslede ord og meninger om den stigende ulighed. Deres viden og tilgang til emnet er særdeles underholdende, og specielt når de tager imod spørgsmål fra salen, får man et indtryk af de mange tanker de har gjort sig om udviklingen med den stigende ulighed.

Så om du er en 32 årig mandlig lollik eller ej, så bør du opleve en af deres debatter, og nu har du muligheden for at deltage i netop en sådan lokal debat med de to debattører.

De kommer nemlig til Lolland-Falster den 21. maj, hvor Huset Zornig har arrangeret et debatmøde klokken 19:00 i Guldborgsund Bibliotek. Jeg kan varmt anbefale alle at opleve dem – de er oplysende og opløftende.

Billetbestilling sker via Huset Zornigs hjemmeside for 50 kroner stykket, dog er der 20 gratisbilletter til dem der ikke har råd til adgangsbillet. Udleveres efter princippet ”først til mølle” – henvendelse sker ligeledes her til Huset Zornig.

Bestilling: https://husetzornig.safeticket.dk/events/16018-Ulighedsdebat_med_Lisbeth_Zornig/