Tørklæder i Netto

Mange ligestillingsentusiaster fryder sig i øjeblikket over den nu afsluttede sag om kvinden i Odense, der til at starte med fik afslag på sin ansøgning som kassedame i Netto pga. manglende villighed, til at arbejde uden sit tørklæde.

Personligt vil jeg da også rose erhvervslivet for endnu engang at kunne løse en konflikt – og helt uden indblanding fra politikere!

Jeg er dog af den overbevisning, at sagen kun er blusset op, fordi den omhandler religion, indvandring og integration. Som på en enhver anden arbejdsplads, lad det være Lidl, Kvickly eller Bilka, arbejder man med en dresscode, eller i daglig tale: En standard arbejdsuniform. Tørklæder er ikke en del af arbejdsuniformen. Nu er jeg selv så heldig at arbejde i den lokale Netto, og ved, at det ingen forskel ville gøre om jeg mødte på arbejde i limegrønne badebukser, stilletter med høj hæl, eller et tørklæde. Det er ikke en del af arbejdsuniformen, og jeg ville uden tøven modtage en reprimande.

En privat virksomhed bør være i stand til selv at kunne fastsætte de rammer, som arbejdsmodtagerne skal arbejde under. Er man ikke tilfreds med disse, søger man blot arbejde et andet sted, eller som i dette tilfælde, udfordrer man de eksisterende rammer. Længe leve det frie marked.

Rasmus Vinther Jørgensen
Byrådskandidat for Venstre i Lolland kommune
Hasagervej 18
4930 Maribo

Offentliggjort Sidst opdateret