Vanvittigt og tåbeligt

Uden at have vidst det har undertegnede i gennem længere tid været i strid med våbenloven. I bagagerummet på bilen har min fisketaske ligget, så den altid var ved hånden, hvis der skulle byde sig en mulighed for en fisketur. Og i fisketasken har jeg min fiskekniv, der har et knivblad på 15 centimeter.

Nu er tasken fjernet og jeg skal ikke have den med mig mere. I hvert ikke så længe at vanviddet omkring den strammede våbenlov betyder, at helt uskyldige og ellers lovlydige mennesker bliver idømt fængselsstraffe. Den risiko tør jeg ikke løbe.

I de seneste dage har vi hørt om det ene groteske eksempel efter det andet, hvor unge mennesker har fået fængselsstraffe for at have haft hobbyknive i bilen, et multiværktøj og en fiskekniv. Domme, der har fået store konsekvenser for dem alle med plettet straffeattest og fyringer fra deres job.

Domstolene er gået for langt, og våbenloven fortolket langt ud over sund fornuft. Det er en uholdbar situation, som politikerne bør ændre på omgående. 
Tænk hvis Bendt Bendtsen og hans chaufførers lemfældige omgang med skyde(jagt)våben i ministerbilen havde haft samme konsekvens. 

Det er nok den mest uigennemtænkte lovfortolkning, der er lavet i nyere tid. Formålet med at få knivene væk fra nattelivet er selvfølgelig prisværdigt og nødvendigt, men politikerne, anklagemyndigheden og især domstolene har totalt mistet dømmekraften og den sunde fornuft.

Våbenloven rammer som bekendt lystfiskere, spejdere og mange andre friluftsmennesker. Men faktisk er loven så stram, at selv det at have en skruetrækker i bilen kan være kriminelt. Og hvis du har købt en køkkenkniv, så skal du køre direkte fra forretningen og hjem med kniven. Ellers er det muligvis ulovligt og du risikerer, at blive smidt i fængsel.

Regeringen med justitsminister Brian Mikkelsen i spidsen gør en ynkelig figur i denne sag. I stedet for at træde i karakter og sætte en stopper for farcen vil han afvente hvad højesteret og procesbevillingsnævnet siger. 

Indrøm dog, at I har lavet en brøler, og at en ellers nødvendig indsats for at få fjernet knive i nattelivet på et afgørende punkt er skudt ved siden af. Få stoppet det og tilrettet lovteksten og domspraksis. Sørg for at alle dem, der er blevet dømt for at have haft hobbyknive, fiskeknive og værktøj i bilen, bliver benådet og får en undskyldning.

Foto: PANDURO JENS/POLFOTO

Offentliggjort Sidst opdateret