Vores købstader skal beskyttes - og ligeså vores arbejdspladser

Venstre og Liberal Alliance langer ud efter den aftale, som De Konservative på Christiansborg har indgået med Regeringen, omkring begrænsninger på planloven - herunder især, at man begrænser muligheden for supermarkeder. Set ud fra et lokalt synspunkt, så er det særdeles vigtigt, og gode nyheder for vores kommunes købstader. Vi har i de sidste år set en markant butiksdød; denne ser heldigvis ud til at være stagneret, men "supermarkeder" kan være med til at lukke endnu flere butikker.

Som borger i en købstad, så finder jeg det utrolig hyggeligt at begive mig på strøgvandring - at opleve mange forskellige butikker, udvalg - og ikke mindst dedikerede sælgere/ekspedienter, som brænder for netop deres fagområde indenfor detailhandlen. Det giver mig som forbruger en meget bedre rådgivning, hvad enten jeg skal have nye cowboy-bukser eller et nyt fjernsyn; men vigtigst af alt, så fastholder det arbejdspladser.

Venstre og Liberal Alliance henviser til, at supermarkeder øger produktiviteten og mindsker forbrugerpriserne; det er jeg ikke uenig i - men det medfører til gengæld også færre beskæftigede i detailbranchen; og en reduktion af lokale arbejdspladser er næppe det vi har brug for, hverken nu eller i fremtiden.

Som konservativ er jeg glad for, og stolt over, at mine partifæller på Christiansborg bekæmper negativ centralisering, og dermed bevarer butiksstrøg i alle landets købsstæder!

Med venlig hilsen

Daniel Blak Pedersen
Byrådsmedlem for De Konservative i Lolland Kommune
Solsikkevej 26
4900 Nakskov

Offentliggjort Sidst opdateret