Yes! Jeg er lærer!

Offentliggjort Sidst opdateret

Jeg blev lærer pga. undervisningen. At planlægge og gennemføre undervisningsforløb, som udvikler hver enkelt elevs kompetencer og identitet, er det største at opleve. Åbne en dør for eleverne til en verden af viden. Tilrettelægge undervisningen, så den benytter hver enkelt elevs kompetencer og ressourcer, som et springbræt til den videre undervisning. Se det stigende selvværd hos hver enkelt elev, når deres individuelle mål med undervisningen er opnået, og derigennem hente inspiration og motivation til ny god undervisning. Derfor blev jeg lærer.

Vise eleverne en faglig entusiasme og stolthed for de enkelte fag gennem en grundig baggrundsviden, samt forberedelse til de enkelte lektioner. Opnå den lidt skjulte faglige anerkendelse hos eleverne, når man præsenterer dem for noget materiale som man har arbejdet på, og de med et smil på læben siger, ”du har ikke noget liv”. Derfor blev jeg lærer.

At udvikle undervisningsforløb med ikke bare individuelle, men også sociale aspekter. Hvor hver enkelt elev indgår i fællesskabet, og derigennem opnår evnen til at samarbejde og få øjnene op for både egne og klassekammeraternes kompetencer, og dele disse. Herigennem opleve den stille elev som vinder mod til at dele sin viden med resten af klassen, opleve elever med fart over feltet fordybe sig i stoffet, og de kreative få lov til at udfolde deres potentialer. Derfor blev jeg lærer.

Jeg blev lærer for at undervise!

Men god undervisningen kommer ikke af sig selv. Den kræver planlægning, forberedelse, og evaluering. Opgaver og kompetencer, som den professionelle lærer foretager sig.

Den gode forberedelse er gnisten til den ild som brænder, når jeg underviser.

Den professionelle lærer ved hvad der skal til.

Mathias Suldrup Munkstrup

Lærer på Fjordskolen- Byskoleafdelingen