Claus Skaaning Jakobsen har været med på Dølle i 24 år. I 16 af årene har han troligt parkeret en gammel, rød-hvid Tuborg-ølvogn på markedspladsen og skænket fadbamser i lange baner.
Den autentiske ølvogn og hans klasisske ølkostume har med tiden givet ham kaldenavnet "Tuborg-manden". Men i år må man se langt efter ølmærket på markedspladsen, efter Dølle har indgået en flerårig aftale med Royal Unibrew.
Det var naturligvis en mundfuld at sluge, da Claus Skaaning Jakobsen fik overrakt nyheden.
- Jeg blev ked af det, da jeg hørte det. Det er vemodigt, siger han og fortæller, at Tuborg-munderingen måtte en tur i garderoben, nu hvor det er konkurrenten Royal, der fosser ud af hanerne. Nu har han fået Royal-skjorte, mens vest og bøllehat er fra ølmærket Fuglsang.
- Det er jo ikke et rigtig ølkostume i forhold til Tuborgs. Så det er lidt ved siden af. Men vi viser flaget og viser, vi er fra Royal, siger han.
Andre muligheder
Trods afsavnet forbliver han positiv. Ændringen har givet ham nye muligheder.
- I alle årene har vi solgt de fire produkter, vi havde fra Tuborg. Nu har vi 10 ølprodukter, en cider og to spiritusprodukter. Vi har fået et godt telt og står indendørs. Før stod vi udendørs ved en ølvogn og havde ingen muligheder for at komme i tørvejr, siger han og fortæller, at kunderne indtil videre har taget godt imod det.
- Det var ikke meningen, vi skulle have åbent torsdag. Men da folk kom rendende, åbnede vi op. Det tog de godt imod, og vi fik solgt for 10.000 kroner på tre timer. Indtil videre har vi solgt for 5.000 fredag, fortæller han fredag sidst på eftermiddagen.
Og når alt kommer til alt, er det stadig de samme smil, man møder i Claus Skaaning Jakobsens ølbar.
- Vi har det jo godt. Vi er en lille familiebar. Det er jo mine børn, mine svigerbørn og deres venner og veninder, der er med i baren. Vi er en lille familie. Det er vi jo stadigvæk, og vi er glade for at være hernede.
- Jeg savner stadig Tuborg, men jeg tror, det kan blive godt, siger han og understreger, at han stadig er "Tuborg-manden".