Asylsøgerne skulle ikke i Føtex

Mariann Jørgensen, der er centerleder ved Dansk Røde Kors’ asylcentre i Søllested og Rødby, sætter nu den meget omtalte bortvisningsaffære ved varehuset Føtex i Nykøbing i et overraskende nyt lys:
- Bortvisningen beror på en misforståelse, for asylansøgerne skulle slet ikke i Føtex, siger hun.

Affæren tog sin begyndelse fredag 3. december ved 14-tiden, da først én, senere i alt tre busser fra Kruses Busser i Nakskov ankom til Føtex’ parkeringsplads ved Guldborgsundcentret fyldt med asylansøgere fra centrene.

Her blev buschaufførerne kontaktet af Føtex’ butikschef Peter Høgh, som sagde at asylansøgerne var uønskede i Føtex.
 Efter samråd med Mariann Jørgensen pr. telefon valgte chaufførerne herefter at forlade området for at køre til andre butikker i Nykøbing.
- Men busserne var bestilt til at køre til Føtex-området, ikke til Føtex, fremhæver Mariann Jørgensen.

- Og asylansøgerne skulle ikke i Føtex den pågældende dag, men i andre butikker i området.

- Således skulle nogle til Harald Nyborg for at købe reservedele til deres cykler, mens andre skulle i Jem & Fix for at købe værktøj, og atter andre skulle til El-Giganten.

- Men asylansøgerne råder kun over 658 kroner hver fjortende dag til alle fornødenheder, så de har ikke råd til at handle i Føtex, siger centerlederen.

Centerleder Mariann Jørgensen forklarer, at bortvisningen skyldes en misforståelse, fordi asylansøgerne slet ikke skulle i Føtex.

Offentliggjort Sidst opdateret