Brand på Mærsk-skib er endelig slukket

11 dages hårdt slid er endelig slut for den 21 mand store besætning om bord på containerskibet Charlotte Maersk.

A.P. Møller-Mærsk oplyser, at branden er slukket, og at skibet med den danske kaptajn Dick S. Danielsen i front søndag aften lagde til kaj i havnen Tanjung Palepas i Malaysia.

- Branden er slukket, og situationen er fortsat under fuld kontrol. Personale fra terminalen samt særlige teams arbejder nu på at losse lasten, hedder det i en meddelelse fra A.P. Møller-Mærsk.

Omkring 150 containere på det 347 meter lange skib var omfattet af branden, der brød ud på skibets fordæk onsdag den 7. juli, da skibet befandt sig i havet cirka 45 sømil fra havnebyen Port-Klang i Malaysia.

De containere, som har været upåvirket af branden, bliver losset mandag for at blive fragtet videre med et andet skib ud til kunderne.

Derefter losses de containere, der har været omfattet af branden, og dette arbejde ventes afsluttet senere på ugen.

Efter endt reparation satser rederiet på, at Charlotte Maersk er tilbage på Maersk Lines rutenet i løbet af august.

Charlotte Maersk, der blev bygget på Lindø-værftet i 2002, kan laste over 8000 containere. Blandt den 21 mand store besætning er tre danskere, heraf er den ene kaptajnen.

/ritzau/

Branden om bord på containerskibet Charlotte Maersk er slukket, og skibet er nu sejlet i havn for lodsning af sin last af containere.

Offentliggjort Sidst opdateret