Den økonomiske fremgang sker i sneglefart

Danmark er småt på vej ud af krisen, men det gå kun langsomt. Ifølge nationalbankdirektør Nils Bernstein skal vi helt frem til 2013, før væksten sandsynligvis igen er oppe på niveauet fra 2007.

- Efter vores vurdering vil vi tidligst engang i 2013 nå det produktionsniveau, vi slap i 2007. Med stor uudnyttet kapacitet i erhvervslivet vil arbejdsløsheden fortsat vokse det næste års tid eller mere, siger Nils Bernstein på Finansrådets årsmøde.

Hvor hurtigt det kan gå, afhænger i stor grad af forbrugerne.

- Meget vil afhænge af, hvornår forbrugerne får købelysten tilbage, og hvor meget eksporten igen vil bidrage til væksten. Lige nu er det især de omfattende stimulipakker her og i udlandet og lagertilpasninger, som har standset tilbagegangen og skubber økonomien fremad igen. Vi har endnu til gode at se, om fremgangen bliver selvbærende, når vækstpakkerne og den ekspansive finanspolitik og pengepolitik ophører. Der er usædvanlig stor usikkerhed knyttet til forløbet de kommende år - meget kan gå galt - men det er vores bedste skøn, at det nu vil gå langsomt fremad, siger Nils Bernstein.

/ritzau/

Nøglen til økonomisk fremgang ligger i forbrugernes lommer - først i 2013 vil dansk vækst igen være på omgangshøjde med 2007.

Offentliggjort Sidst opdateret