Energi koster erhvervsliv og forbrugere dyrt

Offentliggjort Sidst opdateret

* De stigende elpriser - som påvirkes af krigen i Ukraine og spændingerne mellem Rusland og Vesten - rammer både forbrugere og erhvervsliv hårdt i øjeblikket.

* En nylig udregning fra erhvervsorganisationen Dansk Industri viser, at højere el- og gaspriser giver danske virksomheder en ekstraregning på 41 milliarder kroner i 2022 sammenlignet med et normalt år.

* Ifølge Forsyningstilsynet steg prisen for el for de danske husholdninger med 11 procent fra første til andet kvartal i år. Siden de aktuelle prisstigninger begyndte i andet kvartal sidste år, er priserne i alt steget 64 procent, fremgår det.

/ritzau/

Køb et abonnement og få adgang

Allerede abonnent? Log ind her

Digital-abonnement

  • Dagens avis hver dag som e-avis
  • Adgang til alle artikler på folketidende.dk
  • Adgang til arkivet (1873-nu)
  • Adgang til FolketidendePlay
  • Lås op for Folketidende Fordele
Få adgang nu