Hjort: Vismændene er enige i finanspolitik

Vismændene er blevet overhalet af regeringen, som halverer dagpengeperioden til to år. Samtidig afviser vismændene en vækstpakke og støtter dermed regeringens finanspolitik.

Sådan udlægger finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) torsdagens vismandsrapport. Han glæder sig samtidig over, at finanspolitikken skal konsolideres fra næste år.

- Det er på linje med anbefalinger fra både OECD og EU og er den strategi, som regeringen følger. Al snak om yderligere vækstpakker bør derfor høre op, oplyser han i en skriftlig kommentar til torsdagens rapport.

Finansministeren mener, at regeringens genopretningspakke bremser væksten i den offentlige gæld. Dermed har regeringen overhalet vismændene indenom, siger Claus Hjort Frederiksen.

 - Vi har besluttet at forkorte dagpengeperioden til to år - på linje med vismændenes anbefalinger, siger finansministeren.

Derimod ser vismændene for pessimistiske på dansk økonomis langsigtede holdbarhed, mener Claus Hjort Frederiksen.

- Jeg mener, at vismændenes vækstantagelser er i den pessimistiske ende. Men det er da fuldstændigt rigtigt, at muligheden for vækst i ressourcerne til offentlig service afhænger af væksten i den samlede økonomi, siger finansministeren.

/ritzau/

Regeringen vil ligesom vismændene halvere dagpengeperioden. De er dermed enige i regeringens finanspolitik, mener finansminister Claus Hjort Frederiksen (V)

Offentliggjort Sidst opdateret