I orden at fyre unge når de fylder 18 år

Det er i orden at fyre en ung medarbejder i et supermarked, fordi de fylder 18 år og dermed bliver dyrere i løn.

Det har Østre Landsret netop afgjort i en principiel sag, hvor fagforeningen HK på vegne af en ung mand havde lagt sag an mod butikskæden Irma og Beskæftigelsesministeriet.

Den unge mand blev fyret fra sit arbejde som servicemedarbejder i Irma, fordi han fyldte 18 år, og mens han arbejdede i butikken, havde han fået lavere løn end sine ældre kolleger.

HK og den unge mand mener dog, at han har udført stort set det samme arbejde som de ældre kolleger og derfor også skulle have været aflønnet derefter. De ville derfor have domstolene til at afgøre, om Irma havde udsat den unge mand for aldersdiskrimination i forbindelse med både aflønning og fyring.

Det mener landsretten altså ikke, og HK overvejer nu at føre sagen videre. Fagforeningen mener, at afgørelsen er i strid med EU-regler.

- Vi vil naturligvis nu læse dommen grundigt, men udgangspunktet er at kæmpe videre for at ændre denne urimelige udnyttelse, som giver kedelige minder om fortidens børnearbejde. Vi vil have ændret, at man lønnes lavere, når man sættes til at lave præcist det samme som sine ældre kolleger, siger Jørgen Hoppe, formand for HK Handel.

Jørgen Hoppe mener dog, at det stadig skal være muligt at give unge en lavere løn.

- Det skal stadigvæk være muligt at indrette arbejdsfunktioner, som de unge kan udføre til en lavere løn. Men så må det være tydeligt, at der også er tale om lettere funktioner, som man har udvalgt særligt, og som ikke blot er udnyttelse af den unge, siger han.

Landsretten lægger i dommen vægt på, at det er legitimt at forskelsbehandle den unge mand, fordi det er "at støtte unges erhvervsmæssige integration gennem mulighed for at få arbejdserfaring."

/ritzau/

Butikker har ret til at fyre unge, når de fylder 18 år og derfor skal have mere i løn. Det har Østre Landsret netop afgjort.

Offentliggjort Sidst opdateret