Krematoriepersonale bevarer job trods flytning

De to ansatte på krematoriet i Nykøbing kan også regne med ansættelse efter 1. januar 2012, hvor kremeringen af døde flyttet til det nye superkrematorium ved Ringsted.

Det fastslår formanden for menighedsrådet i Nykøbing, Preben Bonde.
- Jeg vil utroligt gerne have fastholdt krematoriet i Nykøbing, men de investeringer vi skulle foretage i røggasfiltrering var så store, at udgiften til en kremering villle stige med mindst 1000 kroner, og så syntes vi ikke, at vi kunne forsvare at opretholde krematoriedriften, siger Preben Bonde.

Det betyder, at der fremover vil være en halvdagsstilling med at passe kølerum med modtagelse af kister m.v. Den anden halvdel af tiden skal den ansatte hjælpe til på kirkegården. hvor den anden ansatte fra krematoriet også vi få tilbudt arbejde, fortæller Preben Bonde.

Selv om de døde fra Nykøbing fremover skal brændes i Ringsted, kan de ansatte på krematoriet i Nykøbing påregne anden ansættelse på kirkegården.

Offentliggjort Sidst opdateret