Kvinder skal ikke tops ved hjælp af kvoter

Om kort tid offentliggøres et idékatalog med praktiske forslag til, hvorledes virksomheder og organisationer kan få flere kvinder med i ledelsen og i deres bestyrelser.

Kataloget bliver resultatet af en dialog mellem erhvervs- og økonomiminister Lene Espersen (K), beskæftigelses- og ligestillingsminister Inger Støjberg (V) og DI (Dansk Industri).

- Også i regeringen er vi meget optaget af den proces. Men udviklingen skal ikke reguleres ved hjælp af kvoter, siger Inger Støjberg.

Hun lægger dermed afstand til de forslag om kønskvotering, som Stine Bosse, direktør i forsikringskoncernen TrygVesta, fremsætter i i en ny bog. Direktøren anbefaler, at Folketinget lovgiver om kønskvotering i bestyrelser.

- Jeg er totalt og aldeles uenig. Det bliver ikke med mig som minister, at der indføres kvoter ad politisk vej, tilføjer Inger Støjberg.

Hun mener, at alle skal udpeges til deres job, og til bestyrelsesposter, i kraft af deres kvalifikationer.

- Hvis vi udpeger kvinder gennem kvoter, sender det et signal om, at kvinder er ofre, som skal have særlig hjælp. Derfor et klart nej fra mig til Stine Bosses forslag, og jeg vil heller ikke købe det, selv om det eventuelt begrænses til en overgangsperiode, siger ministeren.

/ritzau/

Det bliver ikke med Inger Støjberg som ligestillingsminister, at der lovgives om kønskvotering i bestyrelser. Hun afviser forslag fra forsikringsdirektør.

Offentliggjort Sidst opdateret