Må du vise ben og tæer på jobbet?

Vejrudsigten lover sol og varme, og lysten til at tage det lette sommertøj frem fra skabet dukker op.

Men går turen på arbejde, må de lidt for små bluser, klipklappere og korte bukser blive derhjemme for manges vedkommende. Hver tredje virksomhed har nemlig regler for, hvordan medarbejderne går klædt.

I en undersøgelse fra HK/Privat svarer 32 procent af medlemmerne, at der er regler for påklædning på deres arbejdsplads. Det gælder især for sommertøjet.

- Som udgangspunkt er der ikke noget galt i at have regler for påklædningen. Det kan være fornuftigt at have nogle krav til medarbejdernes fremtoning - for eksempel i forbindelse med kundekontakt og lignende, siger miljøkonsulent i HK/Privat, Svend-Erik Hermansen.

Han tilføjer, at det blot er vigtigt, at reglerne for påklædning er lette at gennemskue for medarbejderne, så man ikke er i tvivl om, hvad der er acceptabelt.

Undersøgelsen viser, at kun 11 procent har nedskrevne regler - i resten af tilfældene er der tale om uskrevne regler.

- Det er god ledelse, at tingene står klart for alle - og så er det i øvrigt fornuftigt at tackle også påklædningen professionelt, hvis man mener, det har en betydning over for kunderne, siger Svend-Erik Hermansen.

Undersøgelsen viser i øvrigt, at det tilsyneladende er mindre stødende at se en kvinde vise ben og tæer end en mand.

Mens 25 procent af de mandlige medlemmer ikke må tage shorts eller sandaler på i varmt vejr, så gælder de regler kun for 13 procent af kvinderne.

Undersøgelsen er gennemført af analysefirmaet Epinion blandt 1139 repræsentativt udvalgte medlemmer af HK/Privat.

/ritzau/

Hver tredje virksomhed har regler for de ansattes beklædning - og det gælder især sommertøjet.

Offentliggjort Sidst opdateret