Novo er verdens mest bæredygtige firma

Det danske medicinalfirma Novo Nordisk er blevet kåret som uofficiel verdensmester i bæredygtig virksomhed.

Bag kåringen står Corporate Knights, en canadisk publikation om "ren kapitalisme".

Virksomhederne er grundigt bedømt ud fra mange forskellige kriterier, blandt andet salg og produktion i forhold til miljø, men også sociale faktorer som forskellen mellem ledernes og de ansattes løn eller andelen af kvinder i topledelsen.

Lars Rebien Sørensen, administrerende direktør for Novo Nordisk, fortæller, at virksomheden arbejder meget målrettet med bæredygtighed.

- Vores fokus på bæredygtighed forpligter alle i virksomheden til ikke blot at sørge for, at vi er en god forretning på det økonomiske område, men at vi også skaber overskuddet på en måde, der er socialt og miljømæssigt ansvarligt, siger han.

Novo Nordisk topper listen foran Natura Cosmeticos og Statoil, inden endnu en dansk virksomhed - Novozymes - kommer ind på en fjerdeplads.

Der er i alt fire danske virksomheder i top-100. Vestas ligger nummer 31, mens Coloplast indtager en 84.-plads.

Novo Nordisk har taget et pænt spring frem på listen i forhold til sidste år, hvor virksomheden var placeret som nummer 16 ud af de 100 særligt udvalgte virksomheder.

/ritzau/

Danske Novo Nordisk har vundet titlen som verdensmestre i bæredygtighed.

Offentliggjort Sidst opdateret