Penge fra selskabstømmer bag Saxo Bank

Saxo Bank blev i sin tid stiftet under navnet Midas med penge fra en af Danmarks største selskabstømmere. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Den tidligere advokat fra Korsør, Poul Fischer, var med til at stifte Saxo Bank og hjalp selskabet i gang rent økonomisk. Han lagde navn til den såkaldte Fischer-bande, som fik i alt 38 års fængsel for at have lænset flere end 200 selskaber for godt 300 millioner kroner

- Det er længe siden, og jeg kan ikke huske beløbet. Jeg kan heller ikke huske, hvilket af mine selskaber pengene kom fra. Som jeg husker det, gik der ikke engang to år, før jeg fik pengene tilbage, siger Poul Fischer til Jyllands-Posten.

Han fik syv års fængsel for sin rolle i Danmarks største sag om selskabstømning.

Direkte adspurgt bekræfter Saxo Bank, at selskabet blev stiftet med penge fra selskabstømmeren.

- Det er korrekt, at Poul Fisher og Orla Rasmussen tilbød at levere kapital til opstarten af Midas Fondsmæglerselskab A/S, men den andel, som de erhvervede, blev købt af Lars Seier Christensen og Mark Hauschildt, siger pressechef Kasper Elbjørn fra Saxo Bank.

Han tilføjer, at "når han ikke kan være mere specifik om, hvornår man købte de pågældende ud, er det alene, fordi det ligger næsten 20 år tilbage."

Orla Rasmussen var en anden aktør i Fischer-banden, som blev idømt fem års fængsel. Han afviser, at han var økonomisk involveret i Midas.

De to Saxo-hovedaktionærer, Kim Fournais og Lars Seier Christensen, har aldrig selv nævnt forbindelsen til selskabstømmerne.

/ritzau/

Det var penge fra dømt selskabstømmer, der var med til at starte Saxo bank op. Han er købt ud forlængst, lyder det fra banken.

Offentliggjort Sidst opdateret