Rederiet Norden må se overskud svinde ind efter rekordår

Efter rekordoverskud i 2022 falder D/S Nordens resultat i 2023. Aktien falder markant.

Offentliggjort Sidst opdateret

Efter rekordår i 2022 må det danske rederi D/S Norden se sit overskud skrumpe.

Sidste år tjente rederiet 400 millioner dollar svarende til knap 2,8 milliarder kroner. Det viser årsregnskabet, som er blevet offentliggjort torsdag.

I 2022 havde Norden et overskud på 5,2 milliarder kroner. Det var det største i selskabets 151 år lange historie.

2022 var præget af skyhøje fragtpriser, hvilket gav rederier store overskud på bundlinjen.

Det danske rederi Mærsk, der er blandt verdens største, tjente i 2022 over 200 milliarder kroner. Det er det højeste overskud nogensinde i dansk erhvervshistorie.

Ifølge Norden er 2023-resultatet det femtebedste i selskabets historie.

Norden-aktien falder omkring ni procent kort efter 10.30.

I regnskabet betegner ledelsen 2023 som et udfordrende år, fordi det var præget af usikkerhed som følge af en svagere global vækst og afvikling af flaskehalse i forsyningskæderne.

Selskabet forventer, at usikkerheden fortsætter de kommende år.

/ritzau/