Udenlandsk olie skal få Mærsk ud af krise

Trods et historisk underskud gør A.P. Møller - Mærsk klar til

milliardinvesteringer i blandt andet nye oliefelter.

Selskabet satser massivt på at købe oliefelter i f.eks. den Mexicanske Golf, Brasilien og Angola, skriver Berlingske Tidende.¨

Det skal ske i takt med at den økonomisk livsvigtige olieproduktion i Nordsøen fortsætter med at blive mindre.

Dermed er der udsigt til faldende indtægter til både selskab og statskassen,

fordi fremtidige aktiviteter ofte vil ske i udlandet og ikke giver danske

skatteindtægter.

- Nordsøolien er særdeles vigtig for skatteindtægterne, siger senioranalytiker Troels Theil Eriksen fra Nordea til Berlingske Tidende.

- Der har været år, hvor betalingsbalancen er blevet reddet af olien. Derfor vil det i høj grad kunne mærkes, når fokus flyttes væk fra Nordsøen. Vi kan blot håbe, at de udenlandske olieaktiviteter vil give mange job i Danmark, siger Troels Theil Eriksen.

Koncernchef i A.P. Møller - Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, bekræfter koncernens store interesse i at investere i olieforretningen:

- Vi har pengene, og vi ser os om efter muligheder, siger han til Berlingske Tidende.

Torsdag kom det frem, at koncernen i 2009 tabte 5,5 milliarder kroner efter et år, hvor verdenshandlen og fragtpriserne faldt helt sammen.

/ritzau/

Dansk økonomi kan blive taberen, når A.P. Møller - Mærsk vil investere milliarder i udlandet. Opkøb af oliefelter skal være med til at vende underskud.

Offentliggjort Sidst opdateret