Annonce
Femern

OPGAVE TIL 1,5 MILLIARDER: HVEM BYDER BEDST?

Det sidste store Femern-udbud, der er under forberedelse omfatter 25 kilometer to-sporet jernbane og kørestrømsanlæg. Visualisering: Femern A/S
Femern A/S er ved at forberede det sidste store udbud på en kontrakt på 1,5 milliarder kroner til etablering af Femern-tunnelens jernbane og kørestrømsanlæg til de elektriske tog.

Verdens længste sænketunnel, den kommende Femern Bælt-tunnel mellem Danmark og Tyskland, skal udstyres med den bedst mulige jernbane og en energieffektiv løsning til kørestrøm.

Den centrale opgave bliver udbudt til foråret med en forventet økonomisk ramme på omkring 1,5 milliarder kroner.

Udbuddet kaldet TTC-kontrakten, som står for Tunnel Track and Catenary, omfatter i alt 25 kilometer to-sporet jernbane bygget til 200 kilometer i timen samt køreledning, hvoraf 18 kilometer ligger i selve tunnelen og samlet set syv kilometer ligger uden for tunnelen på dansk og tysk side.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stor interesse

Femern A/S har offentliggjort nye oplysninger til markedet om udbuddet på EU’s udbudsdatabase.

- Vi har oplevet stor interesse fra potentielle bydere for yderligere detaljer forud for forårets udbud. Vi vil naturligvis gerne bidrage til, at virksomhederne kan finde sammen i konsortier og byde på opgaven. Alt med ønsket om, at vi får stor og velkvalificeret konkurrence i udbudsfasen, siger Kirsten Christensen, der er kontraktdirektør i Femern A/S med ansvar for jernbaneinstallationerne, i en pressemeddelelse.

Vi vil naturligvis gerne bidrage til, at virksomhederne kan finde sammen i konsortier og byde på opgaven.

Kirsten Christensen, kontraktdirektør, Femern A/S

Vinderen af TTC-kontrakten får ansvaret for design, konstruktion, installation, test og idriftsættelse af jernbanen mellem Lolland og Femern. Entreprenøren får derudover også ansvaret for vedligeholdelsen af ​​systemerne i en bestemt periode, skriver FemernReport.com.

Derudover omfatter kontrakten køreledningsanlægget i tunnelen, på ramperne og tilkørslen på dansk og tysk side.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Høje krav til kapital

Af udbudsmaterialet fremgår det, at udbuddet gennemføres som en konkurrencepræget procedure med forhandling med et begrænset antal prækvalificerede deltagere. For at blive prækvalificeret skal en byder leve op til nogle finansielle og tekniske krav.

Således skal interesserede bydere kunne dokumentere en årlig omsætning svarende til den anslåede samlede værdi af kontrakten og have en egenkapital på mindst 225 millioner kroner, skriver FemernReport.com.

Femern-jernbanen

  • Jernbanen på begge sider af Femern Bælt skal opgraderes til to elektrificerede spor og forberedes til hastigheder på op til 200 km/t. 
  • Der skal i alt anlægges 25 kilometer to-sporet jernbane, hvoraf de18 kilometer er i selve tunnelen, og derudover kørestrømsanlæg.
  • Når tunnelen står færdig, vil det gøre det muligt at rejse mellem Hamborg og København i tog på under tre timer.
  • Et udbud på opgaven er netop nu under forberedelse. Udbuddet ventes klar til foråret.

For at sikre det bedst mulige udbud gennemførte Femern A/S tidligere i år en markedsundersøgelse, hvor man blandt andet konsulterede branchen for at få det nyeste input inden for klimavenlige og energieffektive løsninger.

- Vi har givet potentielle bydere på opgaven mulighed for at komme på banen med deres knowhow, hvilket en række store spillere i markedet tog godt imod. Det har givet os værdifuld viden, som vi aktivt arbejder med, så udbuddet bliver så stærkt som muligt, og så vi står med en klimavenlig og energieffektiv jernbane, når vi åbner, siger Kirsten Christensen.

Selve udbuddet ventes at blive offentliggjort senest i foråret 2023 med en endelig vinder af TTC-kontrakten i foråret 2025.

Når Femern-tunnelen med elektrificeret jernbane ventes at stå færdig i 2029, vil den være en grøn genvej for transporten af gods og passagerer i tog til Europa med en rejsetid på syv minutter og en sparet omvej på 160 kilometer i forhold til i dag.

  • Det sidste store Femern-udbud, der er under forberedelse omfatter 25 kilometer to-sporet jernbane og kørestrømsanlæg. Visualisering: Femern A/S
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Millionoverskud i krokodille-land

Maribo

Væltede på knallert, truede vidner og faldt i søvn

Udland

Mistænkt bag attentat på premierminister er anholdt

112

Kræver forhøjet godtgørelse til mor for drab på Emilie Meng

Nykøbing

Philips årelange kamp er slut: Køber bygning og ændrer navn

Udland

"Chokerende angreb": Slovakisk premierminister i livsfare efter skud

Guldborgsund

Borgmester: Vi sparer penge på nyt rådhus

112

Forhindrede brand ved hus i at sprede sig

Guldborgsund

Stort dyr midt på motorvejen

Vejret

Danmark har onsdag haft årets første officielle sommerdag

Indland

Efter skjulte optagelser: Tager fuldt ansvar for hestemishandling

Indland

Studie udpeger sommeren 2023 som den varmeste siden år 0

Guldborgsund

Aftale på plads: Nyt rådhus og hotel på havnen

Falster

Gik helt galt: Diesel fossede ud

112

Tiltalt i Korsør-sagen: - Det var et uheld

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Brand i rendegraver på hovedvej

Nykøbing

Gentager succesen på torvet i Nykøbing

112

Det er manden i Korsør-sagen tiltalt for

Lokal nyt

Renés dyre OL-billet: - Har kostet mig tæt på en million

Guldborgsund

Se video: Ikke set i over tusind år - pludselig dukkede den op ved børnehave

Lokal nyt

Sætter bundrekord: Laveste indbyggertal nogensinde

Guldborgsund

Lokal undren: Hvorfor sker der ikke noget?