Mærsk var vigtig for Det Kongelige Teater

Administrerende direktør Erik Jacobsen var midt i at præsentere teatrets årsregnskab for pressen, da nyheden om skibsrederens død tikkede ind, og det var en fåmælt direktør, der udtryktr sin sorg over tabet.

- Jeg er ked af det. Det har været en af de største støtter for Det Kongelige Teater, forklarede han og uddybede:

- Ikke kun på grund af donationen af Operaen, men også fordi, han ofte har været i teatret og været meget interesseret i, hvad vi har lavet.

Mærsk McKinney-Møller skænkede Det Kongelige Teater Operaen på Holmen i København, som blev indviet i 2005.

Derudover har Mærsk løbende givet donationer til forskellige aktiviteter på teatret.

- Det har været en fantastisk hjælp til Det Kongelige Teater med de donationer, vi har fået fra fonden både til turnéer, vedligeholdelse af operaen og til at sætte forestillinger op, forklarer Erik Jacobsen.

Senest blev det i januar annonceret, at A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond har bidraget med 17 millioner kroner, så operaen "Porgy og Bess" i 2014 kan opføres med sorte sangere.

- Han har været fast gæst både til opera og ballet i mange år, og det har altid været en fornøjelse at diskutere forestillingerne med ham i pausen, siger Erik Jacobsen om Hr. Møllers engagement i teatrets repertoire.

Erik Jacobsen tør ikke gisne om, hvad skibsredens død vil betyde for Mærsk-familiens økonomiske engagement i Det Kongelige Teater.

/ritzau/

Mærsk Mc-Kinney Møller vil blive savnet på Det Kongelige Teater, hvor han var flittig gæst og flere gange hjalp til med store donationer.

Offentliggjort Sidst opdateret