De har ventet i flere år: Nu er byggeri til 539 millioner kroner i gang
Spadestikket skete med gravko, her ført an af Anne Møller Ronex (R), formand for Sygehusudvalget i Region Sjælland. Foto: Katrine Marie Kragh, Region SjællandFoto: Katrine Marie Kragh, Region Sjælland
En perlerække af forsinkelser har ramt fase to af den i alt 800 millioner kroner dyre modernisering af akutsygehuset i Nykøbing. Men nu er byggeriet skudt i gang.
Sygehuset i Nykøbing F. er Danmarks mest nødvendige akutsygehus, lød det onsdag fra direktør Ricco Dyhr.
Derfor skal det snart 70-årige sygehus gennemgå en større renovering, og i flere år har man ventet på at kunne gå i gang med netop det projekt, som vil præge sygehuset - og dets naboer - i de kommende tre år.
- Borgere og patienter i dette område har lige så stor ret til sundhedsydelser af et højt kvalitetsniveau, som folk i andre dele af landet. Det kræver, at personalet har moderne og tidssvarende rammer at udføre opgaverne i, så de kan levere den værdi til borgerne, forklarede han.
Samtidig håber han, at det kan være med til at sænke skuldrene på de medarbejdere, som igennem de seneste år har været nervøse for sygehusets fremtid. Både i forbindelse med fusionen med Sjællands Universitetshospital i Køge i 2023 samt Region Sjællands forestående fusion med Region Hovedstaden i 2027.
Jeg tror ikke, at vi har et større bevis for, at vi virkelig vil det end med dette projekt.
Ricco Dyhr, direktør for Sjællands Universitetshospital i Køge og Nykøbing F.
Sygehusdirektør Ricco Dyhr sendte en særlig hilsen til medarbejderne, som nu kan se frem til at arbejde i moderne rammer. Katrine Marie Kragh, Region SjællandKatrine Marie Kragh, Region Sjælland
- Akutsygehuset i Nykøbing er kommet for at blive. Jeg tror ikke, at vi har et større bevis for, at vi virkelig vil det end med dette projekt. Det bliver et vartegn for byen. Det bliver nemlig mere end dobbelt så stort som den eksisterende bygning, tilføjer han.
Annonce
Mere patient-venligt sygehus
Og ja, det bliver noget af en kolos, der er på vej. Med en højde på 35 meter nærmer den sig et niveau som Rundetårn i København, men det har været nødvendigt at bygge på i højden, forklarer Ricco Dyhr til Folketidende.
- Vi kunne ikke bygge horisontalt på grund af den begrænsede plads, så vi måtte bygge på vertikalt. Og det har været nødvendigt med en vis størrelse for at få plads til de 162 sengepladser, der er i de gamle bygninger.
Det bygger de
Den nye sengebygning P omfatter cirka 14.000 kvadratmeter og får seks etager til sengeafdelinger med i alt 162 moderne sengepladser. Den øverste etage bliver i første omgang bygget som en råhus-etage, der først indrettes senere.
I 2028 flytter Børne- og Ungdomsafdelingen, Afdeling for Led- og Knoglekirurgi, Afsnit for Lungesygdomme og Geriatrisk Afsnit ind. Dermed fraflyttes de gamle flersengsstuer i det oprindelige sygehus fra 1957, og de fleste patienter får enestue.
Sengebygningen er en del af anden etape af en fuld modernisering af sygehuset. I første etape indgik den sengebygning, der stod klar i 2018. Moderniseringen fortsætter senere med blandt andet en ny operationsgang med CT-scanner samt en helipad til helikopteren.
Ligesom i dag kommer sygehuset i fremtiden til at have i alt cirka 1300 medarbejdere og cirka 240 sengepladser. Dertil kommer sengepladserne i Akutafdelingen.
Prisen på byggeriet er planlagt til 539 millioner kroner.
Kilde: Region Sjælland
Langt de fleste stuer bliver enestuer, og dermed bliver det et mere patientvenligt sygehus, siger Trine Birk Andersen, formand for Region Sjælland.
En del af behandlingen kan rykke helt tæt på patienten og give mere ro og privatliv omkring de sårbare samtaler, tilføjer hun.
Nye rammer skal tiltrække personale
I hendes optik er Sjællands Universitetshospital i Nykøbing Falster en afgørende brik i den store sundhedsreform, der er i gang med at blive til virkelighed. Blandt andet med et stort fokus på at skabe rammer så attraktive, at det kan tiltrække og tilknytte mere dygtigt personale.
- Lige nu står sundhedsvæsenet og regionerne overfor en sundhedsreform, som skal sikre sundhed for alle. At alle kan få den gode trygge behandling, når der er brug for det. Uanset hvem man er. Uanset hvor man bor, siger Trine Birk Andersen.
- Og det ser vi frem til i Region Sjælland. For sundhedsreformen handler om at sikre robuste sygehuse, nære sundhedstilbud og lighed i sundhed. Alt sammen noget, som vores borgerne i dén grad har brug for. Fordi vores borgere er mere syge end de fleste. Og fordi vi har færre læger på sygehusene og færre praktiserende læger end i resten af Danmark.
Annonce
Der bliver i øjeblikket taget jordprøver på grunden. De egentlige udgravninger begynder i februar.
Seneste artikler
NFH-træner ser muligheder for at gå videre
Ulovligt hotel: Kommunen fandt 52 sengepladser i enfamiliehus
Livstidsfangen Peter Madsen får nej til ægteskab med ung kvinde
Pendler-trængsler fortsætter: DSB forlænger periode
Lars' køer kæmper i varmen: - Jeg bruger ret mange penge på det
Mest læste artikler
Politiet undersøger mistænkelige dødsfald på Falster
Seneste prognose varsler knap så høje temperaturer på LF
Ny restaurantejer: - Der skal være noget for enhver smag
Chokeret nabo: - Det er sgu underligt i sådan en lille by
Medie: Lollik savnet efter kæntring