Dybt berørte Dorthe og Bryan: - I aften har vi kun vores hund og katte tilbage

På Dalbakkegaard i Vester Ulslev er myndighederne i gang med at aflive de sidste fjerkræ.

Offentliggjort Sidst opdateret

"Landets gladeste fjerkræ bor hos os."

Sådan står der på hjemmesiden for Dalbakkegaard, men det gælder ikke længere. I hvert fald ikke lige nu. For tirsdag blev cirka 1.200 ænder aflivet - udover de 300 som allerede var selvdøde, og onsdag gjaldt det 2.000 ænder, 1.000 høns og 1.600 kyllinger. Bortset fra de sidste 50 ænder, som var svømmet ud på en sø, men forhåbentligt lader sig indfange torsdag.

Aflivningen skyldes som omtalt i Folketidende et udbrud af fugleinfluenza.

- Jeg synes, at det er meget surrealistisk, fortæller Bryan Hansen.

Bryan Hansen og Dorthe Barholt Hansen driver Dalbakkegaard i Vester Ulslev. Foto: Rikke Folm Berg

Færdige onsdag aften

Han er ikke helt sikker på, at det rigtig er gået op for ham, hvad det er, der er i gang på den gård, hvor hans slægt har drevet landbrug i otte generationer. Her har han og Dorthe Barholt Hansen i de sidste femten år haft frilandskyllinger, og siden er der også kommet høns og ænder til.

Forventningen er, at Det Veterinære Beredskab under Fødevarestyrelsen vil være helt færdige med aflivningerne torsdag eftermiddag, oplyser han.

Derudover venter også torsdag aften en test af Bryan og Dorthe selv. Hvis det viser sig, at de selv er blevet smittet, vil de blive opfordret til at tage ti dage i selvisolation, oplyser de.

Hvad siger I til jer selv og hinanden for at holde modet oppe?

- At vi har da trods alt hinanden og vores dejlige gård endnu, siger Dorthe Barholt Hansen.