Det falder tilbage på partierne og på KKR Sjælland, at E55 ikke får den store opgradering.
GULDBORGSUND Det kan godt være, man lokalt har ønsket en stor opgradering af E55, men det blev ikke prioriteret af partiernes forhandlere. Og derfor endte det med den lille løsning, hvor der kommer rundkørsler ved Bangsebro og Ønslev samt en ombygning af lyskrydset på Gaabensevej ved Rema 1000.
Det forklarer transportminister Benny Engelbrecht (S), som henviser til, at Socialdemokratiet i sit udspil havde afsat en reserve på 10 milliarder kroner, som Folketingets øvrige partier kunne byde ind på udmøntningen af. Og her var det altså ikke den store opgradering af E55, der kom i spil.
I stedet bød partierne ind med helt andre projekter, der kom med i stedet.
- Det er i høj grad et udtryk for partiernes førsteprioriteringer. Det er alle Folketingets partier, der har deltaget, og de prioriteringer, der er nu, er så et udtryk for det, som der er en samlet politisk vilje til at gøre på nuværende tidspunkt. Det er også klart, at havde det været et projekt, som havde været den første prioritet for nogen, så havde det nok også været med, siger han.
Benny Engelbrecht tilføjer, at forhandlerne også har lagt vægt på, hvad der er blevet prioriteret af KKR Sjælland - altså kommunekontaktrådet under KL, hvor borgmestrene fra regionens kommuner mødes og drøfter regionale spørgsmål. Og KKR Sjælland har prioriteret andre ting højere end E55. På KKR's liste var de tre højestprioriterede projekter således en motorvej ved Kalundborg, en motorvej mellem Næstved og Rønnede samt Næstved-tværforbindelsen - tre projekter, der er kommet med i infrastrukturplanen.
- Det er noget af det, der er blevet lyttet til. Der, hvor der er anbefalinger fra regioner, har man taget det, fastslog Benny Engelbrecht og tilføjede, at der er masser af gode projekter, som det ikke lykkedes at finde penge til.
Læs også artiklerne "Roug glæder sig over lokale investeringer" og "SF's transportordfører kæmpede for E55" fra tirsdagens Folketidende.