Hvordan bliver sygehuset mere patientvenligt? Her er patienternes bud

Patient- og pårørenderådet vil hjælpe patienter med at få et bedre ophold i forbindelse med en behandling på SUH Nykøbing F. Arkivfoto: Anders Knudsen

Hvert år spørger patient- og pårørenderådet, hvordan sygehuset bedre kan imødekomme patienterne og sikre dem et bedre ophold.

Offentliggjort Sidst opdateret

Når patienter og pårørende skal ind til en behandling, ønsker de at møde et omsorgsfuldt personale med tid til at præsentere sig og lytte.

Det er en af de erfaringer, som sygehuset har modtaget under den årlige "Hvad er vigtigt for dig"-dag, som både sygehusledelsen og patient- og pårørenderådet står bag. I år modtog man 80 postkort med i alt 120 udsagn.

En anden erfaring fra patienterne er at lave flere samtaler med læger over Skype eller telefonen for at undgå den lange transporttid, når det kan lade sig gøre.

Er der udsigt til en dag med lange ventetider, vil det være rart at få det at vide i forvejen, lyder et andet svar. En tredje ønsker at udbrede en god erfaring med en læge, der var meget tydelig, når han noterede i journalen, og når han var færdig med at skrive og klar til at lytte.

Et uddrag af patienternes ønsker

Høfligt og hjælpsomt personale

At føle sig ventet

At blive lyttet til

At man informeres om ventetid, og at tiderne overholdes. 

Bedre muligheder for behandling i ens nærområde. 

Flere virtuelle konsultationer. 

Fjerne brosten foran Hovedindgangen. 

Flere farver og grønne planter indenfor. 

At personalet har god tid til at forklare, hvad man fejler. 

Professionel behandling og et fagligt dygtigt personale. 

Ikke brug af "lægesprog".

Personalets forståelse af ens sygdom, og hvordan den påvirker én.

At få samlet tiderne, hvis man skal til flere undersøgelser samme dag. 

Kilde: Patient- og pårørenderådet, SUH Nykøbing F.

Andre igen ønsker flere parkeringspladser tæt på hovedindgangen, og at der er bedre kommunikation mellem sygehus og kommune.

Skal være mere synlig

En god del af de anonyme beskeder er positive, og det var også erfaringen, da patient- og pårørenderådet deltog på Foreningernes Dag i Nykøbing.

Ofte har folk bare brug for at møde nogen, der lytter. Også til de negative oplevelser.

Jørgen Gregersen, medlem af patient- og pårørenderådet

- Det er faktisk noget, jeg blev overrasket over. Ofte har folk bare brug for at møde nogen, der lytter. Også til de negative oplevelser, siger Jørgen Gregersen, der er medlem af rådet.

En del af strategien er nu at gøre patient- og pårørenderådet langt mere synligt. Det er ikke et klageorgan, men et organ, der taler fra patienters og pårørendes vinkel i sygehusregi.

Medlemmerne har ikke indflydelse på den medicinske del af behandlingen, men de kan udbrede et ønske om, at personalet for eksempel præsenterer sig med titel og navn, når de møder patienterne.

- Og vi oplever en meget stor åbenhed fra ledelsen, så vi kan få en del igennem, siger han.

Blandt andet har de indført faste rygeområder på sygehusets grund, som er markeret med grønne skilte. Og de har indført, at man nu kan købe drikkevarer uden for kiosken med kontantløs betaling, samt at der skulle være et nummersystem ved blodprøvetagningen.