Kære naboer: Tænk lidt på vores stråtag

Hvert år går der ild i mindst et stråtækt hus i Danmark, når en nytårs-raket kommer på afveje. Det vil Foreningen Straatag gerne undgå. Derfor har foreningen i år indgået et samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen.

I år vil foreningens medlemmer nemlig op til nytår uddele et brev til beboerne nær et stråtækt hus, som skal minde dem om at passe på med fyrværkeriet.

En af dem, der besøger naboerne med et brev, er Preben Jensen fra Lundby på Nordfalster.

- Vi er meget nervøse for raketter nytårsaften. Det er ikke fordi, at vores naboer er værre end andre til at fyre af, siger Preben Jensen, som hvert nytår krydser fingre for, at en vildfaren raket ikke skal antænde den stråtækte gård.

I brevet står der de passende sikkerhedsafstande, hvor fyrværkeriet skal sendes afsted i.

Faktisk siger fyrværkeriloven, at afstanden til stråtækte bygninger skal være mindst 200 meter. I den retning vinden blæser, skal sikkerhedsafstanden være mindst 400 meter. Men det kan jo godt være svært at minde naboer om, at de skal gå et pænt stykke væk fra et stråtækt hus, inden de tænder raketten.

- Jeg vil ikke være den sure nabo, som står og skælder ud nytårsaften. Derfor synes jeg, det er fint, at man besøger folk stille og roligt i god tid og minder dem om at passe på.



Hvis dette billede passer bedre, kan du kopiere teksten fra billedet af parret foran huset og sætte ind.




Preben Jensen fra Lundby er med i Foreningen Straatag. Medlemmerne deler i disse dage et brev ud til deres naboer for at minde dem om at passe på med fyrværkeriet ved de stråtækte huse.

Offentliggjort Sidst opdateret