Knap 600 motorcykler mødtes for første gang i to år

Over 500 motorcykler samledes på Cementen i Nykøbing, før de kørte videre til Stubbekøbing Motorcykelmuseum. Museet havde åbent for sidste gang i denne sæson. Foto: Jan Knudsen

Motorcykelmuseum lukkede for sæsonen med det bedste besøgstal nogensinde og et stort motorcykeltræf.

Offentliggjort Sidst opdateret

STUBBEKØBING Knap 600 motorcykler kørte søndag i samlet flok fra Cementen i Nykøbing til Stubbekøbing, hvor Motorcykelmuseet holdt sit traditionsrige træf inden sæsonlukningen. Tidligere år har der som regel været flere med ved sæsonåbningen, så det høje deltagerantal fortæller museets Torben Adelholm, at mange trængte til at få luftet deres motorcykel.

- På grund af coronaen har vi måtte aflyse to åbninger og lukninger. Og det er jo ikke kun os. Flere andre store træf har også været aflyst, så der har nok bare været en stor lyst efter at komme af sted.

Med på turen fra Nykøbing var også museets egen 115 år gamle Elleham-motorcykel, der måtte trækkes op ved hjælp af en boremaskine. Men turen klarede den fint.

Og med på sidelinjen ved Cementen stod Aase Ejbye, der har kigget med i alle de år, hun har boet i Nykøbing.

- Jeg bliver faktisk lidt rørt, når jeg ser dem køre af sted, siger hun, der aldrig selv har kørt eller ejet en motorcykel.

300 personer kiggede søndag forbi motorcykelmuseet, og Torben Adelholm kan nu lukke for sæsonen og glæde sig over det højeste besøgstal nogensinde.

En 115 år gammel Elleham-motorcykel skabt af den lokale opfinder Jacob Ellehammer ledte an på turen til Stubbekøbing. Foto: Jan Knudsen
Der var plads til hunden bagi. Foto: Jan Knudsen
Der var plads til hunden bagi. Foto: Jan Knudsen
Der var plads til hunden bagi. Foto: Jan Knudsen
Der var plads til hunden bagi. Foto: Jan Knudsen
Der var plads til hunden bagi. Foto: Jan Knudsen
Der var plads til hunden bagi. Foto: Jan Knudsen
Der var plads til hunden bagi. Foto: Jan Knudsen
Der var plads til hunden bagi. Foto: Jan Knudsen
Der var plads til hunden bagi. Foto: Jan Knudsen
Der var plads til hunden bagi. Foto: Jan Knudsen
Der var plads til hunden bagi. Foto: Jan Knudsen
Der var plads til hunden bagi. Foto: Jan Knudsen
Der var plads til hunden bagi. Foto: Jan Knudsen
Der var plads til hunden bagi. Foto: Jan Knudsen
Der var plads til hunden bagi. Foto: Jan Knudsen
Ejeren af en Indian-motorcykel til en halv million kroner tabte sine nøgler foran museet. De blev heldigvis fundet og indleveret ved billetkontoret - og afleveret til en meget lettet ejer. Foto: Jan Knudsen
Ejeren af en Indian-motorcykel til en halv million kroner tabte sine nøgler foran museet. De blev heldigvis fundet og indleveret ved billetkontoret - og afleveret til en meget lettet ejer. Foto: Jan Knudsen
Ejeren af en Indian-motorcykel til en halv million kroner tabte sine nøgler foran museet. De blev heldigvis fundet og indleveret ved billetkontoret - og afleveret til en meget lettet ejer. Foto: Jan Knudsen
Ejeren af en Indian-motorcykel til en halv million kroner tabte sine nøgler foran museet. De blev heldigvis fundet og indleveret ved billetkontoret - og afleveret til en meget lettet ejer. Foto: Jan Knudsen
Motorcykelejere fra store dele af landet deltog ved søndagens træf, der var ét af de første siden genåbningen. Foto: Jan Knudsen
Motorcykelejere fra store dele af landet deltog ved søndagens træf, der var ét af de første siden genåbningen. Foto: Jan Knudsen