Par vil have fart på landevej ned

Den tilladte fart gennem Blæsebjerg er 60 kilometer, men mange retter sig ikke efter skiltet her. Det viser en række kontroller, som politiet udfører på stedet. Foto: Anders Knudsen

- Vi sidder tit med hjertet helt oppe i halsen, siger ægtepar.

Offentliggjort Sidst opdateret

BLÆSEBJERG På Stubbekøbingvej i Blæsebjerg står der skilte, som siger, at her må bilister højst køre 60 kilometer i timen.

Det er der mange, der ikke retter sig efter.

Det viser resultatet af talrige fartkontroller, som Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har foretaget på vejen.

Det bekræftes af to beboere i Blæsebjerg, som har problemet inde på livet hver dag.

- De fleste overholder ikke fartgrænsen. De kører ikke 60. De kører mindst 80, fortæller parret Anita og Lasse Tejsner.

- Farten på vejen skal helt klart ned, men vi bliver ikke hørt, siger Anita og Lasse Tejsner. Foto: Anders Knudsen

Overhalinger

Parret har i otte år boet i et hus for enden af en lille markvej, der fører op til Stubbekøbingvej.

Når de kommer fra landevejen, skal de tage farten af og svinge. Her opstår der ofte farlige situationer.

- Når vi svinger for at dreje, skal andre bilister tit overhale hinanden på samme sted. Vi sidder ofte med hjertet oppe i halsen for, at der skal ske noget, siger Anita Tejsner.

Parret oplever også, at det er svært at komme ud på vejen fra deres sidevej på grund af bilister, der kører stærkt.

Endnu er der ikke sket ulykker på vejen gennem Blæsebjerg, men parret frygter, at det alligevel godt kan ske.

Parret har flere forslag til løsninger på den høje fart gennem landsbyen.

Når parret skal svinge ned til deres hus, oplever de ofte farlige situationer ved overhalinger på Stubbekøbingvej. Foto: Anders Knudsen

Flere forslag

- Man kunne lave bump, som man har i Systofte, eller gøre det forbudt at overhale, siger Anita Tejsner.

Hun foreslår også, at fartgrænsen på stedet kan sænkes til 50 kilometer i timen.

- Det kan godt være, at folk stadig vil køre for stærkt. Men så bliver det måske 70 kilometer i timen i stedet for 80, siger hun.

Lasse Tejsner cykler til sit arbejde i Stubbekøbing. Derfor kunne han godt tænke sig, at der kom cykelsti på strækningen.

Slår i en dyne

Parret har flere gange forsøgt at gøre noget ved problemet med den høje fart.

- Jeg har bestilt flere af fartmålingerne herude, og jeg har ringet til både kommunen og politiet. Men det er, som om de bare sender sagen videre til hinanden, siger Anita Tejsner.

Hun tilføjer, at hun har talt med flere mennesker om, at der køres for stærkt.

Flere har været forstående, mens andre har skældt ud via Facebook.

Anita Tejsner giver dog ikke op, og nu har hun taget et nyt initiativ.

- Jeg har skrevet til borgmester Simon Hansen om problemet, fortæller hun til Folketidende.