RÅDHUS SKAL RENOVERES FOR 35 MILLIONER KRONER

Kommunens lokaler på Dronningensgade 24-30, som blandt andet rummer Jobcentret, vil blive for dyre at modernisere. I stedet sælges de fra, imens funktionerne fra de to ejendomme rykkes ud på rådhuset på Parkvej. Foto: Claus Hansen

Jobcentret skal i fremtiden flyttes ud på rådhuset, der i samme ombæring skal gentænkes og ombygges. Renovering af lokalerne på Dronningensgade og Skolegade kan løbe op i 112 millioner kroner, vurderer ekstern rådgiver.

Offentliggjort Sidst opdateret

NYKØBING: Guldborgsund Kommunes kontorlokaler på Dronningensgade og Skolegade skal i 2025 samles med de øvrige funktioner på rådhuset på Parkvej 37.

Og det betyder, at rådhuset skal gentænkes og ombygges, lyder det fra Martin Weis Holm, der er centerchef for politik og personale.

- Arbejdsmæssigt, økonomisk og klimamæssigt giver det bedre mening at samle funktionerne på rådhuset. De fysiske rammer øger den enkelte medarbejders adgang til mange fagligheder og en mere tværfaglig opgaveløsning til gavn for borgerne. Samtidig sikrer vi en mere økonomisk og bæredygtig brug af kommunale bygninger, for eksempel i forhold til reducering af driftsudgifter til bygninger og mindre energiforbrug.

For de gamle lokaler ved blandt andet Jobcentret opfylder ikke de moderne krav til fysisk arbejdsmiljø og kontorfaciliteter. Skulle de gøre det, ville renoveringsarbejdet for både dem og lokalerne på Skolegade 5 løbe op i 112,5 millioner kroner. Det vurderede en ekstern rådgiver tilbage i maj 2021.

Projektet har været drøftet i hovedsamarbejdsudvalget, hvor man har meget opmærksomhed på at sikre en bred og løbende inddragelse af medarbejdere og MED-organisation i projektet.

Martin Weis Holm, centerchef, politik og personale

Dertil kommer driftsudgifterne til begge bygninger.

Plads til medarbejderne

Den samme rådgiver har i september 2021 gennemført en arealanalyse af rådhuset på Parkvej, og den viste, at det faktisk er muligt at indrette kontorarealerne, så der bliver plads til medarbejderne fra Dronningensgade og Skolegade.

Penge er der også lagt til side. I budget 2023-26 har byrådet afsat 35 millioner kroner til projektet. Ambitionen er, at medarbejderne er flyttet sammen på rådhuset 1. april 2025.

Men projektet er stadig i sin indledende fase, forklarer Martin Weis Holm, og der venter en række indledende bygningsmæssige undersøgelser på rådhuset.

- Projektet har været drøftet i hovedsamarbejdsudvalget, hvor man har meget opmærksomhed på at sikre en bred og løbende inddragelse af medarbejdere og MED-organisation i projektet. Det er også vigtigt at pointere, at hverken indretning, design eller eventuelle ombygninger er besluttet.