Sigøjnere bag falsk indsamling foran Fakta

Nykøbingensere som tirsdag eftermiddag lagde vejen forbi Fakta på Vestensborg Allé kunne næsten ikke undslippe sig for at give en skærv til "Gadebørns Hjælpen" på vej ind eller ud af butikken. Her stod en yderst aggressiv midaldrende mand og stak en indsamlingsbøsse helt op under næsen på folk på vej ind eller ud af butikken.  
Nu advarer Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi om, at indsamlingen er et falskneri. For pengene går ikke til gadebørn, men ryger lige i indsamlernes egne lommer. Der findes da heller ikke en organisation med det navn i Danmark.
 
- Det er sigøjnere fra Rumænien, som igen optræder rundt om i landsdelen. De er vældigt aggressive og forsøger enten at samle penge ind, tigge om penge eller vil have folk til at købe blomster, siger Anker Nielsen, vagthavende hos Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.
 
Den midaldrende mand, som stod for at samle pengene ind, blev kort før klokken 16 tirsdag afhentet af en anden mand, som var kørende i en ældre grøn-blå Wolksvagen Passat på udenlandske nummerplader. Anker Nielsen genkender bilens signalement, og siger at den også har huseret i Slagelse for en uge siden. I weekenden blev butikspersonalet i Superbrugsen i Hørning ved Silkeborg overfaldet, da personalet ikke ville tillade, at der blev samlet penge ind foran forretningen, fordi man også her havde mistanke til, at indsamlingen var falsk. Og det lokale politi har senest oplevet, at sigøjnerne har forsøgt at få andre bilister til at stoppe på sydmotorvejen, fordi de lod som om, at de var i nød.
 
Hos Fakta kender man ikke til indsamlingen til gadebørnene.
 
- Det er ikke noget, vi har givet tilladelse til, at de måtte stå der, siger Mette Lund fra Faktas Kundeservice.
 
Politiet opfordrer borgere og handlende til at bede om at se en indsamlingstilladelse, hvis man bliver spurgt om et bidrag, eller nogle vil stå foran supermarkederne og samle ind.
 
- Folk er desværre så naive, at de giver dem penge, selv om det er bedst at ignorere dem. Og så kræver den slags indsamlinger tilladelse fra både kommunen og politiet. Kan man ikke få sådan en tilladelse at se, skal man ikke give dem penge eller lov til at stille sig op, siger Anker Nielsen.




Politiet advarer borgere og handlende om, at rumænere igen huserer rundt i landsdelen.

Offentliggjort Sidst opdateret