Stormen tog Danmarks sydligste trappe: Nu er fremtiden uvis

Her stod trappen ned til stranden, indtil stormfloden tog den i oktober. Trappen kommer næppe op her igen, men om den kommer op et andet sted på Gedser Odde, er uvist. Foto: Jakob Poulsen

Trappen, der forbandt området ved Marinestationen på Gedser Odde med stranden nedenfor, er fjernet. Kommunen vil gerne sætte den op igen, men venter på svar.

Offentliggjort Sidst opdateret

Den er formentlig Danmarks sydligste trappe - når den altså er der. For det er den ikke i øjeblikket - trappen ved Marinestationen på Gedser Odde.

Det betyder, at det for tiden ikke er muligt for turister, fuglekiggere og andre interesserede at komme sikkert ned på stranden fra området ved Marinestationen. Eneste anden mulighed til at komme sikkert ned på stranden, er at benytte den trappe, der er ved parkeringspladsen nogle hundrede meter fra Marinestationen.

Indtil 20.-21. oktober sidste år var området ved Marinestationen og stranden nedenfor ellers forbundet med en solid ståltrappe.

Den blev ødelagt under stormfloden i oktober sidste år, hvorefter kommunen fjernede den og lagde den på lager. For selvom den tog skade, er den ikke mere medtaget, end at den sagtens kan sættes op igen.

Vil ikke sætte den op igen samme sted

Men om det nogensinde sker, svæver i det uvisse.

- Vi har trappen liggende på lager, men vi ønsker ikke at sætte den op igen samme sted, hvis den bliver taget i endnu en storm. Derfor har vi spurgt lodsejeren (Gjedsergaard Gods, red.), om vi må sætte den op ved skrænten på højre side af vejen, når man går op mod Marinestationen (på vestsiden af odden, red.), hvor bevoksningen starter.

- Lige for enden af det står et skilt med "nedstyrtningsfare", og dér vil vi gerne sætte den op - for der er den meget mere beskyttet mod vind og vejr. Men det er ikke os, der ejer jorden, så derfor har vi spurgt lodsejeren, om det var ok.

- Han sagde, at det ville han lige tænke over, og så har vi ikke hørt mere, fortæller projektleder i Teknik og Miljø i Guldborgsund Kommune, Frederik Cordes.

Guldborgsund Kommune lejer området omkring Marinestationen af Gjedsergaard Gods, men lejemålet er blevet opsagt pr. 1. august, og hvad der derefter skal ske med området, vides ikke med sikkerhed.

Folketidende har forsøgt at få en kommentar fra Gjedsergaards ejer Alex Unsgaard, men uden held.

Sådan så Gedser Odde ud efter stormfloden i efteråret. Trappen har stadig fat i kanten af skrænten, men ligger bukket sammen. Arkivfoto: Ingrid Riis, Ritzau Scanpix