Antallet af uheld og ulykker skal så langt ned som muligt ved byggeri af ny Storstrømsbro.
NORDFALSTER Oppe på stilladset, der dækker første del af den kommende bro over Storstrømmen, ligger en træplade.
Den ligger løst og kan derfor falde et par etager ned og ramme nogen.
Pladen fanger straks øjet hos Thomas S. Hansen, der er arbejdsmiljøkoordinator på B4. Det er en af de to brobyggepladser på Falster-siden.
- Den må ikke ligge dér. Den skal væk straks, siger Thomas S. Hansen, der vil have et pænt og ryddet stillads.
Daglig rundtur
Løse plader er bare en af de mange ting, som Thomas S. Hansen og andre skal holde øje med, når de er på daglig sikkerhedsrundering på byggepladsen.
Andre forhold kan være stilladser eller rækværker, der ikke sidder ordentligt fast, som de skal.
Derfor er et rækværk øverst på brobyggeriet i disse dage ved at blive skiftet ud.
Storstrømmen er en arbejdsplads, hvor det kan blæse meget koldt.
Derfor skal der også være tilstrækkelig afskærmning mod vinden, og arbejderne skal have det rigtige tøj med huer og handsker for at holde varmen.
Endelig skal sikkerhedsudstyret være i orden.
Det vil sige briller, sikkerhedssko, hjelme samt jakker og veste, der lyser neongult.
Sikkerhedsarbejdet på Storstrømsbroen foregår på flere forskellige måder.
- Uddannelse af arbejdere.
- Uddannelse af formænd.
- Lovpligtige sikkerhedsrunderinger.
- Runderinger hver morgen.
- Sikkerhedsgennemgang forud for store opgaver.
- Kampagner rettet mod alle på brobyggeriet.
- Information til chauffører på byggepladserne.
- Daglig dialog med formænd.
- Møder hver 14. dag med formændene.
- Samarbejde med organisationer.
- Rådgivning via organisationen Bam-bus.
- Snak med enkelt-medarbejdere.
- Adgang for 3F til byggepladserne.
Tjek, tjek, tjek
Thomas S. Hansen peger hen på en metalkæde, der er ved at sænke et par bæreelastikker ned.
- Se det blå mærke. Det fortæller, hvornår kæden sidst blev tjekket. Det skal ske en gang om året, siger Thomas S. Hansen.
Også på mange andre installationer sidder små mærker, der fortæller om, hvornår de senest er blevet tjekket.
Det gælder blandt andet de mange el-installationer, som er på pladsen.
Finder man under morgenrunderingen frem til, at noget ikke er i orden, så bliver det noteret.
Kan stoppe arbejdet
- Vi står ikke og ordner det med det samme, for så går hele dagen med det. Men vi giver besked til formændene om, at forholdene skal bringes i orden samme dag, siger Thomas S. Hansen.
Formændene, som der er 16 af på det store byggeri, er centrale personer i sikkerhedsarbejdet.
De fleste arbejdere på byggeriet er fra Sydeuropa, især Portugal og Italien. Her er der tradition for, at det er formanden, der bestemmer, hvordan arbejdet skal udføres.
Thomas S. Hansen kan også - i særligt grelle tilfælde - give ordre til, at arbejdet skal standses, indtil forholdene er bragt i orden.
Sikkerhed først
Arbejdsmiljøkoordinatoren er ansat af konsortiet SBJV, der bygger broen sammen med underentreprenører.
Men han optræder som en slags repræsentant for Vejdirektoratet og bruger hele sin tid på at holde øje med arbejdsmiljøet på byggepladsen B4.
Det kan ligne en dobbeltrolle, men sådan ser Thomas S. Hansen det ikke.
- På den måde kan jeg bedre følge med i det daglige her på stedet, som han siger.
Thomas S. Hansen slår fast, at arbejdernes sikkerhed for ham er det vigtigste på brobyggeriet.
- Sikkerheden kommer først, og det kan ikke diskuteres, siger arbejdsmiljøkoordinatoren.
For mange påbud
Der har siden byggeriets start i 2018 været stort fokus på arbejdsmiljøet på brobyggeriet.
3Fs Fagbladet har skrevet om det, og politikere i Folketinget har diskuteret det på flere samråd.
Det er især sket, fordi Arbejdstilsynet i de tre år i alt har givet 146 påbud for forhold under broarbejdet.
Mange har været for mindre ting, men der også har været alvorlige hændelser, hvor arbejdere har fået kvæstet ankler og fingre.
Set i forhold til landsgennemsnittet ligger antallet af ulykker omkring 30 procent under.
- Men der skal ikke være tvivl om, at 146 påbud er flere, end der skal være. Derfor er der stort fokus, og derfor er der også flere besøg fra Arbejdstilsynet, end der ellers ville være, siger Niels Gottlieb.
Han er projektchef hos Vejdirektoratet og ser gerne, at ulykkestallet på byggeriet kommer så langt ned mod nul som muligt.
Fremtidig indsats
Niels Gottlieb fortæller, at der er en række store udfordringer, når det handler om arbejdsmiljøet fremover.
Det sker blandt andet, når den store pylon på den nye bro skal bygges op midt i Storstrømmen.
- Her kommer der fokus på sikkerheden ved at arbejde på vandet, på vind og vejr og på de tunge løft, siger han.
Samtidig understreger han, at indsatsen på land, som Thomas S. Hansen og andre udfører, også skal fortsættes og forstærkes.
Fra 2018 og indtil nu har Arbejdstilsynet givet 146 påbud og forbud i forbindelse med arbejdet på den kommende Storstrømsbro.
Det er for mange, mener man i Vejdirektoratet, der derfor har øget sit fokus på sikkerheden under det store byggeri.
Folketidende og andre medier var torsdag med på en såkaldt sikkerhedsrundering på en af på byggeriets fem arbejdspladser.