11 uger er låste

Offentliggjort Sidst opdateret

* De nye danske regler for barsel og forældreorlov trådte i kraft i juli 2022 og gælder for børn, der er født fra august samme år.

* Barselsreglerne er en implementering af et direktiv fra EU, som pålægger medlemslandene at øremærke mindst 11 ugers orlov til hver forælder.

* Med de nye regler har hver forælder ret til 24 ugers orlov med barselsdagpenge. De 13 uger, der ikke er øremærkede, kan overdrages til den anden forælder.

* Kvinder har desuden ret til graviditetsorlov i fire uger før barnets fødsel.

* Det er kun lønmodtagere, der er omfattet af reglerne. Der gælder andre regler for eksempelvis selvstændige.

Kilde: Beskæftigelsesministeriet.

/ritzau/

Gode historier kommer ikke af sig selv

Allerede abonnent? Log ind

Vi stiller spørgsmål, tjekker svar og følger sagerne til dørs. Det kræver tid og dygtige journalister. Derfor koster det at læse med. Med F+ får du lokal journalistik tæt på livet på Lolland og Falster – og er med til at betale for den næste gode historie.

Prøv 2 uger for 19 kr. pr. uge

Abonnementet forsætter til normalpris, 39 kr.pr. uge, efter 2 uger.