Alle S-tog holder stille - 100.000 må vente i kulden

Tekniske problemer får tirsdag middag Banedanmark til at indstille driften på hele S-togsnettet. Eneste undtagelse er ringbanen mellem Hellerup og Ny Ellebjerg Station, oplyser Banedanmark.

Offentliggjort Sidst opdateret

- Den foreløbige prognose er, at togene holder stille i et par timer. Det vil berøre rigtig mange passagerer, og det beklager vi selvfølgelig dybt, siger sektionschef i Banedanmark Claus Christiansen.

Omkring 300.000 passagerer hopper typisk på et S-tog i løbet af et hverdagsdøgn. DSB anslår på den baggrund, at 100.000 passagerer vil blive ramt af tirsdagens togstop, fordi det går ind i myldretiden.

Driften på S-togene vil være uregelmæssig et godt stykke tid, efter de begynder at køre igen.

- Vi vil så vidt muligt forsøge at vejlede passagererne i, hvordan de skal komme rundt, men det er klart, at det vil medføre meget, meget store gener for passagerne, siger Claus Christiansen.

Passagerne opfordres til at tage bussen og ellers væbne sig med tålmodighed.

- De steder, hvor der kører fjerntog, må man tage dem, og ellers prøve at finde de busser, der kører på tværs af S-togsnettet, siger Claus Christiansen.

De seneste dage har en tredjedel af S-togene fået ødelagt deres strømaftagere - forbindelsen mellem køreledningen og S-toget, som stikker op fra taget af S-toget. Hele formiddagen har Banedanmark forsøgt at finde en forklaring på fejlen, men uden held.

Banedanmark har derfor valgt helt at indstille driften, så teknikere kan blive sendt ud på hele S-togsnettet for at finde frem til problemet.

- En ødelagt strømaftager betyder, at toget ikke kan køre, og der er risiko for, at køreledningen rives ned. Derfor er det meget vigtigt at finde frem til fejlen hurtigst muligt, siger Claus Christiansen.

- Hvis vi bare fortsætter med at køre, så ender vi med at ødelægge alle togene.

/ritzau/