Automatisk fartkontrol er blevet overhalet

De danske bilister kan fortsat bryde hastighedsbegrænsningerne på de danske landeveje uden frygt for at blive knipset af en fartfælde.

Justitsministeriet har trods klare intensioner endnu ikke opstillet de 500 såkaldte stærekasser, som har været på tegnebrættet i over et år.

Og nu er stærekasserne overhalet af ny teknologi, skriver Ingeniøren.

- Det står nu klart, at myndighederne kan forebygge langt flere alvorlige trafikuheld ved at satse på den nyeste hastighedsreducerende teknologi frem for den ældre teknologiløsning, nemlig stærekasserne, siger trafikforsker Jonas W. Johansen til fagbladet.

Han har sammen med en gruppe kolleger fra Aalborg Universitet gennemført en undersøgelse af erfaringerne med strækningsbaseret hastighedskontrol i Storbritannien.

Konklusionen er klar: Hver fjerde trafikulykke med personskade kan undgås, hvis teknologien indføres på farlige landevejsstrækninger.

Den stræningsbaserede fartkontrol måler bilernes hastighed to steder med nogle kilometers mellemrum og udregner herefter gennemsnitshastigheden på den tilbagelagte strækning. Er den over det tilladte, udstedes en bøde til bilens ejer.

En stærekasse måler i stedet bilistens hastighed på et enkelt punkt, og de moderne navigationssystemer i bilerne kan identificere standerne og advare bilisten.

Det betyder ifølge forskerne, at effekten begrænses til, at bilisterne sætter farten ned før standeren og øger den igen bagefter.

- Konklusionen er indlysende: Stærekasserne er ikke den mest effektive teknologi til at reducere antallet af ulykker på landevejene, siger Bo Brassøe fra forskergruppen.

/ritzau/

De fartfælder, som fortsat ikke er sat op på vejene, er overhalet teknologisk af strækningsbaseret kontrol.

Offentliggjort Sidst opdateret